شش سیگما

شش سیگما چیست؟

سيگما يكی از حروف الفبای يونانی و در علم آمار از شاخصهای مهم پراكندگی به نام انحراف معيار و در واقع مقياسی برای سنجش انحراف است ؛ سيگما بيانگر آن است كه يک فرآيند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است ، لذا در واقع استعاره‌ ايست برای دقت فوق‌العاده در كاهش هزينه‌های كيفيت . استعاره‌ ای كه اهميت محاسبات دقيق در فرآيند توليد و ارايه خدمات را مورد تاكيد قرار می دهد . شش‌ سيگما يعنی رسيدن به سطحی از كيفيت توليدات و ارايه خدمات كه خطای فرآيندهای كاری به ميزان 3.4 در يک ميليون موقعيت كاهش يابد ؛ اين در حاليست كه سطح كيفی سه‌ سيگما كه طی دهه‌های گذشته مورد قبول بود ، اكنون به دلايل مختلف از جمله افزايش پيچيدگی و حساسيت تكنولوژی و نيز بالا رفتن انتظارات مشتريان ، سطحی قابل قبول به شمار نمی آيد. شش‌ سيگما یک استراتژی تحول سازمانی است ؛ استراتژی تحولی شش‌ سيگما ، سيستمی ‌است كه موجب توسعه و گسترش متدهای مديريتی ، آماری و نهايتا حل مشكلات شده و به كمپانی امكان جهش و تحول را می دهد . احراز كيفيت برتر و افزايش قابليت اعتماد در محصولات توليد شده و مونتاژ شده نيازمند چارچوبی است كه به قابليتهای سازمان در زمينه‌های مديريت ، كاربرد اطلاعات و تكنولوژی ، يكپارچگی ببخشد ؛ برای استفاده از اطلاعات ، وجود يک سری ابزارهای آماری كه بتوان بوسيله آنها عملكرد فرآيندها و توليدات را بهينه نمود ، بسيار ضروری است . در دنيای رقابتی امروز ، كيفيت خوب يک ويژگی تجملاتی نيست بلكه از ديدگاه توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان يک نياز بنيادی است . 

 مفهوم شش سیگما به اختصار :

  • هوشمندانه کار کردن نه فقط سخت کار کردن
  • بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها
  • ابزاری برای کاهش نوسانات (تغییرات)
  • روشی براساس فرآیند حل مسئله
  •  چشم اندازی برای محصولات و خدمات عالی
  • ارج نهادن به مشتریان (گیرندگان خدمت)
  • مقیاسی برای مقایسه سازمان های جهان شمول
  • هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان
  • هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان

اهداف شش سیگما :

  • کاهش نوسانات و تغییرات
  • تقویت بنیه رقابتی سازمان
  • روشی سیستماتیک جهت حل مسائل
  • کاهش ایرادات
  • افزایش رضایت مشتری (گیرندگان خدمت)
  • بهبود کیفیت
  • کاهش سیکل زمانی ( تحویل به موقع )
  • کاهش هزینه ها
  • اهداف ملموس در شش سیگما
  • بهبود بازدهی فرآیند

ویژگی های شش سیگما :

  •  دربردارنده تکنیک ها، رویکردها و مهارت های متعددی است که همگی برای رشد و موفقیت سازمان ضروری اند و تنها به مجموعه ای از تکنیک های آماری تعریف نمی شود.
  • پیاده سازی شش سیگما به بخش خاصی از سازمان یا حتی سازمان بخصوصی محدود نمی شود، بنابراین روش پیاده سازی آن نیز انعطاف پذیر است و در یک چارچوب مشخص برای همه سطوح قرار نمی گیرد.
  • مسائل مربوط به منابع انسانی سازمان نظیر خلاقیت، همکاری و کار گروهی، ارتباطات و مسائل انگیزشی، بیش از توجه کور به مسائل تکنیکی و آماری مورد نظر شش سیگماست.
  • مراجعه به تجربیات پیاده سازی شش سیگما در سازمان های مختلف دنیا، بیانگر موفقیت آن است
  • بر خلاف رویه های از پایین به بالا، شش سیگما رویکردی از بالا به پایین است که با علاقه و پیگیری مستمر مدیریت عالی در شرکت مطرح می شود.
  • در هر دو سطوح برنامه ها و پروژه های شش سیگما به طور معمول، مسئولیت برعهده مدیران ارشد و کارشناسان حرفه ای است .
  • روش سیستمی و نظام مند است.
  • رویکردی مبتنی بر داده ها و اطلاعات است و در نتیجه در انجام مراحل خود، به ابزارهای آماری و طراحی آزمایش ها، بسیار وابسته است

توصیف ساده با یک مثال :

فرض کنید در یک شرکت تولیدی که قطعات خاص را برای پراید تولید می‌کند، شش سیگما قرار است اجرا شود.

مرحله اول- مشخص می‌کنیم که قرار است روی چه قسمتی کار کنیم یعنی قرار است خطای کدام قسمت را کاهش بدهیم، فرض کنید تعداد قطعات محصول شماره 2 انتخاب شد(چگونگی انتخاب مساله مهمی است).

مرحله دوم- با استفاده از علم آمار و بر اساس یک سری اصول و استاندارهایی که دارد وضعیت کنونی تولید از نظر تعداد قطعات معیوب در یک میلیون قطعه تولیدی را اندازه می‌گیرد و یک امتیازی به وضعیت کنونی تولید می‌دهد. در اصل بر اساس استانداردی که خودش دارد می‌گوید شما در این سطح از کیفیت تولید قرار می‌گیرید.

مرحله سوم- تحلیل می‌کند که مشکل از کجاست. یعنی علت اینکه این تعداد از قطعات معیوب تولید شدند چه بوده است.

مرحله چهارم- راهکار بهبود ارائه می‌دهد یعنی پیشنهاد می‌دهد که برای بهبود چکار باید کرد، چه فرآیندی باید اصلاح بشود، چه چیزی باید تعویض بشود و …

مرحله پنجم- بعد از اصلاح در بازه‌های زمانی مشخص دائما وضعیت جدید را کنترل می‌کند و سطح کیفیت تولید را دوباره اندازه‌ گیری می‌کند که ببیند وضعیت چقدر بهتر شده است. کار درست این است که اینکار دائما تکرار بشود یعنی “بهبود مستمر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *