ادوب کانکت

مقایسه نرم افزار های بیگ بلو باتن و ادوب کانکت

نسخه ۱۰ ادوب کانکت یا نسخه ۲ بیگ بلو باتن؟

ادوب کانکت یک نرم افزار تجاری می باشد ، که در ایران محدود شرکت هایی لایسنس این نرم افزار رو ارائه می کنند، برای راه اندازی ادوب کانکت، حتما به یک سرور ویندوزی با حداقل ۱۶ گیگابایت رم و ۸ هسته سی پی یو نیاز دارید. اما در بیگ بلو باتن، شما نیازی نیست بابت نرم افزار هزینه ای پرداخت کنید، برای راه اندازی این نرم افزار فقط کافیه یه سرور با حداقل ۶ گیگابایت رم و ۴ هسته سی پی یو داشته باشید. بیگ بلو باتن فقط روی سرور لینوکس نسخه اوبونتو نصب می شود. نصبش هم پیچیدگی خاصی ندارد و می توانید طی نیم ساعت راه اندازی کنید. البته برای تنظیمات بعد از نصب حتما به دانش فنی و آشنایی کامل به لینوکس نیاز دارید.

بعد از نصب ادوب کانکت، شما با یک پنل مدیریت حرفه ای روبرو می شوید، که دنیایی از امکانات برای تعریف کلاس ها و کاربران داخلش وجود دارد، تعریف زمان برگزاری، میزان ساعت، تعداد نفرات شرکت کننده، نحوه دسترسی عمومی و خصوصی و فعال بودن html۵ از دیگر ویژگی های پنل مدیریت ادوب است. اما بعد از نصب بیگ بلو باتن، شما با یک صفحه دمو روبرو می شوید، که فقط می توانید بصورت آزمایشی از سیستم استفاده کنید. برای برگزاری کلاس های آنلاین در بیگ بلو باتن، حتما نیاز دارید که این نرم افزار به یک نرم افزار دیگر از طریق api متصل شود. البته اگر گرین لایت روی بیگ بلو باتن نصب شود، امکان مدیریت و برگزاری کلاس را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

برای اتصال ادوب کانکت به سایر سیستم ها از api می توانید استفاده کنید، در برخی نرم افزارها مانند مودل افزونه نیز طراحی شده که به راحتی می توانید این اتصال را برقرار کنید. البته این نوع افزونه ها برای سایر سیستم ها مانند جوملا و وردپرس وجود ندارد. اتصال به بیگ بلو باتن نیز از طریق api امکان پذیر است. افزونه های متعددی هم برای اتصال به سیستم های مختلف وجود دارد. از مودل گرفته تا وردپرس. بیگ بلو باتن برای استفاده کاربران، در هر حالت از مرورگر استفاده می کند، اگر روی سیستم شما فلش پلیر نصب باشد، بصورت مستقیم با استفاده از همان فلش پلیر، صفحه وب کنفرانس شما باز می شود، اگر فلش پلیر نداشته باشید، پیامی مبنی بر امکان استفاده از html۵ نمایش داده می شود که کاربران می توانند از این امکان استفاده کنند و وارد کلاس شوند. نسخه html۵ بیگ بلو باتن اگرچه زودتر از ادوب ارائه شده، ولی هنوز نتوانسته همه امکانات نسخه فلش را در خود جای دهد.

اگر بخواهید از موبایل برای حضور در کلاس آنلاین استفاده کنید، به سادگی با نصب نرم افزار ادوب کانکت می توانید این کار را انجام دهید. البته در نسخه ۱۰ ادوب کانکت شما می توانید بدون نصب نرم افزار هم از نسخه html۵ ادوب با قابلیت های محدودتر استفاده کنید. محدودیتی هم برای استفاده در اندروید و ios ندارید. در بیگ بلو باتن به سادگی می توانید از طریق نسخه html۵ به کنفرانس آنلاین متصل شوید. فقط اگر آیفون دارید حتما می بایست از مرورگر سافاری استفاده کنید.

مدیریت کلاس در ادوب کانکت به سادگی امکان پذیر است، هر طوری که دوست دارید می توانید ساختار نمایش کلاس را بچینید و مشخص کنید کاربران اجازه به اشتراک گذاری تصویر رو دارن یا خیر. یا اینکه اگر شخصی اجازه گرفت، می توانید دسترسی های لازم جهت صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن تصاویر را بهشون بدید. ضبط، تنظیمات صدا و تصویر از دیگر امکاناتی است که در زمان برگزاری کلاس می توانید از آن استفاده کنید.

در بیگ بلو باتن می توانید از نمونه های موجود نمایش کلاس استفاده کنید، مدیریت کاربران بصورت محدودتر امکان پذیر است. البته می توانید محدودیت هایی را بصورت گروهی لحاظ کنید. مثلا هیچکدام از کاربران نتوانند به امکانات صوتی و تصویری کلاس دسترسی داشته باشند. ضبط کلاس هم امکانپذیر است. برای دسترسی به فایلهای ضبط شده ادوب کانکت، دو روش وجود دارد، اولین روش مشاهده آنلاین و دومین دریافت آن است. برای دریافت فایل های ضبط شده نیاز است، شما به همان میزان که کلاس آنلاین برگزار کردید، همان میزان هم منتظر آماده شدن خروجی باشید. در بیگ بلو باتن، یک روش بیشتر برای دسترسی به محتوای ضبط شده وجود ندارد. مشاهده آنلاین کلاس ضبط شده با فرمت webm در ادوب کانکت شما می توانید فایلهای pdf, powerpoint و فایلهای ویدیویی با فرمت mp۴ را برای نمایش قرار دهید. همینطور صفحه وایت برد داشته باشید و صفحه نمایش خود را به اشتراک بذارید. اما در بیگ بلو باتن، فقط امکان به اشتراک گذاری، فایل های pdf و پاورپوینت وجود دارد و نمی توانید ویدیو به اشتراک بذارید. با استفاده از جاوا هم می توانید صفحه نمایش خود را به اشتراک بذارید.

جدول مقایسه کلی

امکاناتادوب کانکتBigBlueButton
کاربریطراحی شده برای کلیه شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی در سراسر دنیا جهت اجرای مجامع، وبینارها و کلاس مجازی امکانات بسیار بالای تعاملیبرای مدرسین، آموزشگاه ها و مدارس
عمده تقاضا از سویمجامع آکادمیک فری لنسرها شرکت های بزرگ(بالای ۱۰۰۰ نفر) تعاونی ها اداره های عمومی کسب و کارهای بزرگ و کوچکمجامع آکادمیک
تعداد کاربر قابل پشتیبانی به ادعای تولیدکنندهبالای ۵۰۰ نفر(ادعا شده تا ۱۰۰۰ نفر)کمتر از ۵۰۰ نفر
قابلیت اجرا براپلیکیشن دسکتاپ اپلیکیشن موبایل فضای ابری شخصی هاست شخصیاپلیکیشن دسکتاپ فضای ابری شخصی هاست شخصی
قابلیت اجرا در مرورگرSafari اپل گوگل کروم اینترنت اکسپلورر فایرفاکسگوگل کروم اینترنت اکسپلورر فایرفاکس
پلتفرم اجراویندوز، فضای ابری، Mac iOS، اندرویدویندوز، فضای ابری
کیفیت صدای HD               داردندارد
ارائه هم زمان صوت و تصویر جهت وب کنفرانسدارددارد
ابزارهای ارائه کنفرانسدارددارد
چت شخصیدارددارد
قابلیت ضبط و بازپخشدارددارد
قابلیت اشتراک گذاری صفحه نمایش   دارددارد
صدا و تصویر دوطرفهدارددارد
کنفرانس ویدئوییدارددارد
قابلیت اجازه گرفتن کلاسیدارددارد
پشتیبانی از زبان فارسیبه شرط افزودن افزونه فقط در نوت و چتدارد
قابلیت اشتراک گذاری فایلدارددارد
تقویم با یادآوردارددارد
اتاق های مجزا برای کاربرهادارددارد
تخته وایت برددارددارد
شخصی سازی لایه هادارددارد
مدیریت پرونده هادارددارد
یادداشت برداری شخصی و اشتراکی  
رای گیری و پرسش و پاسخ از افراد حاضر در جلسه     

جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار بیگ بلو باتن این مقاله را مطالعه کنید.

جهت تهیه کلاس مجازی و جلسات آنلاین کلیک کنید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *