LMS

مهاجرت به یک سامانه یادگیری الکترونیکی LMS جدید

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به این نتیجه برسید که زمان آن است که به دنبال یک سیستم جدید مدیریت یادگیری برای سازمان خود باشید. ممکن است این باشد که راه حل فعلی شما منسوخ ، دست و پا گیر است، یا استفاده از آن دشوار است ، و شما در جستجوی چیزی ساده تر هستید. یا شاید ، شما مایل به داشتن “LMS” هستید که بیشتر از یک مخزن فایل های متفرقه باشد. هنگامی که تصمیم به این انتقال گرفتید، چه چیزی را باید در نظر بگیرید؟

نیازهای شما چیست؟

اول کارهای مهم. شما باید از نزدیک به سازمان خود نگاهی بیندازید و دلایل نیاز شما به یک سیستم مدیریت یادگیری جدید را مجدداً مورد بررسی قرار دهید. آیا شما نیاز دارید که به طور مداوم به کارمندان و استخدام های جدید آموزش دهید و دانش آنها را ارزیابی کنید؟ این آموزش چه اهمیتی در سازمان شما دارد؟

بیشتر سازمان هایی که به دنبال LMS جدید هستند می خواهند چالشهای زیر را کاهش دهند:

  • استفاده از LMS فعلی شما بسیار دشوار است، دارای بسیاری از ویژگی های بی فایده است، و آموزش دیگران به استفاده از آن نیز سخت است.
  • LMS فعلی شما نگرانی هایتان را در خصوص امنیت و آسیب پذیری های احتمالی مرتفع نمی کند.
  • هزینه های LMS فعلی شما بر مبنای کاربر محاسبه می شود و اگر شرکت شما رشد کند هزینه های شما افزایش می یابد زیرا باید کاربران بیشتری را به آن اضافه کنید.
  • کسب و کار شما کوچک یا متوسط است یا آموزشهای الکترونیکی شما آنقدر نیست که یک LMS داشته باشید و دنبال ابزارهای دیگری برای حل مشکلات آموزش هستید.
  • آموزش فعلی شما شامل ترکیبی از پرونده های PDF و PPT ، فیلم ها و آموزش های مفید برای هر کارمند جدید است. اکنون ، با پیشرفت شرکت شما ، آموزشهای شما بی نظم و غیر قابل کنترل شده اند.

بهترین راه حل برای شما چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد، هنگام انتخاب LMS جدید گزینه های زیادی وجود دارد. به طور کل این گفته چندان بیراه نیست که : “بین سیستم ها برابری زیادی وجود دارد. تقریباً می توانید یک دارت را روی دارت برد بزنید و یک LMS را انتخاب کنید که بد هم نیست. “

با این وجود ، سیستمی که “بد نیست” احتمالا در آینده نزدیک به جایگزین دیگری نیز نیاز خواهد داشت، این همان چیزی است که شما در وهله اول سعی می کنید از آن جلوگیری کنید.

بنابراین ، هنگام انتخاب LMS چه چیزهایی باید در نظر بگیرید؟ از آنجا که اکثر سیستم ها ویژگی های مشابهی دارند ، شاید بتوانید برای تصمیم گیری به اصلی ترین تمایز بین آنها نگاه کنید. علاوه بر ویژگی ها ، چه چیزی LMS را از دیگران متفاوت می کند؟ مواردی که می توانید در نظر بگیرید:

  • سهولت استفاده – آیا سیستم فقط برای کارشناسان فناوری کارآمد است؟ با توجه به ظاهر آن، آیا می توانید با کمی کنکاش از نحوه کار با آن سر در بیاوید و آن را اداره کنید؟
  • پشتیبانی – آیا فقط در حال خرید یک نرم افزار هستید یا پشتیبانی نیز همراه آن دریافت خواهید کرد؟ یکی از معضلات بازار آشفته نرم افزار کشور، شرکتهای زیر زمینی یا انفرادی هست که با قیمتهای ناچیز به شما پیشنهاد تولید نرم افزار می دهند. در انتخاب تیم تولید کننده محصول باید آگاه و هوشیار باشید که با تیمی همکاری کنید که سبقه مناسبی دارد و در مراجع صنفی مربوطه شناخته شده است. این مسئله در خصوص محصولات قفل شکسته یا رایگان خارجی نیز صدق میکند که در وهله اول به نظر به صرفه می آیند ولی قطعا در آینده ای نه چندان دور شما را پشیمان خواهند کرد.

  • قیمت گذاری – مدل قیمت گذاری آنها چگونه است؟ آیا با بازده خوبی از سرمایه گذاری ، قیمت نسبتاً خوبی به نظر می رسد؟ آیا آنها از تعداد کاربران شارژ می کنند (اگر قصد دارید به طور مداوم اضافه کردن کاربران جدید به سیستم را اضافه کنید) این نکته مهم است؟ آیا برای خرید زیرسیستم ها قدرت مانور دارید که با توجه به نیاز خود ماژولها را به ترتیب و رشد شرکت خود تهیه کنید؟ آیا خدمات اجاره سیستم یا برون سپاری آموزشهای آنلاین مناسب شما و مقرون به صرفه هست؟

  • بررسی – نه تنها شما باید به دنبال LMS با سابقه خوب باشید ، بلکه بهتره است خود نیز قبل از خرید با نسخه های آزمایشی و دمو آن کار کنید. به این نکته توجه کنید که رضایت یا عدم رضایت مشتری های قبلی صرفا نباید مبنای تصمیم شما باشد و با توجه به نیازها و معیارهای خود به بررسی و انتخاب بپردازید.

  • فناوری – نکات مهمی است که باید در خصوص تکنولوژی تولید نیز در نظر بگیرید و در این خصوص می توانید از متخصصان فناوری شرکت خود نیز کمک بگیرید تا در راستی آزمایی پاسخ به این سوالات در کنار شما باشند. آیا LMS مورد نظر به لحاظ امنیتی رشد و بلوغ کافی را دارد؟ آیا از مراجع معتبر نظیر افتا قادر به اخذ گواهی امنیتی است؟ آیا یک سیستم قفل شکسته و یا متن باز است که صرفا قرار است نصب شود یا شرکت ارایه کننده خود تولید کننده محصول هم هست؟ آیا محصول توسط تیم با تجربه و متخصصی تولید شده و یا وابسته به فرد مشخصی است که در صورت نبود وی شما نیز دچار مشکل خواهید بود؟ آیا اصول مهندسی تولید نرم افزار رعایت شده است؟ پاسخ مثبت به این سوالات به شما این اطمینان را نیز خواهد داد که در صورت نیاز به توسعه و بومی سازی با تیم ماهر و کارامدی همکاری کنید که قادر به توسعه نیازهای شما باشند.

پیشتر در مقاله ای مشابه به مقایسه نرم افزارهای آموزش تجاری و open source پرداخته بودیم و پیشنهاد میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه آن نیز بپردازید.

  • جامعیت – سامانه های یادگیری الکترونیکی با ابزارهای جانبی اختیارات شما را هدایت و مدیریت بهتر یادگیری افزایش می دهند. این قابلیت ها گاها امکانات مستقیم یک LMS نیستند ولی باید به ابزارهای جانبی در تهیه LMS دقت فرمایید. مثلا اینکه آیا قادر به برگزاری آزمون هم هست؟ آیا از پلتفرمهای مختلف نظیر اپ موبایل یا دستکتاپ و … بهره میگیرد؟ آیا سامانه قابلیت responsive جهت بهره برداری در موبایل را دارد؟ آیا امکاناتی نظیر انجمن و … جهت تعامل بیشتر فراگیران در آن پیش بینی شده؟ ایا قادر به اتصال به نرم افزارهای جلسه آنلاین و کلاس مجازی می باشد؟

چگونه بهترین راه حل را پیدا کنیم

در کنار مطالعات و بررسی ها و جستجوهای متعدد، نهایت بهترین کار مشاهده و کار با امکانات نرم افزارها از نزدیک است. در صورتی که نیاز به راهنمایی در این خصوص داشتید می توانید با متخصصان این حوزه مشورت کنید

Rate this post

One Reply to “مهاجرت به یک سامانه یادگیری الکترونیکی LMS جدید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *