گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن و مزایای آن در آموزش الکترونیکی

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن ( gamification ) که در زبان فارسی بازی‌کاری یا بازی‌پردازی گفته میشود به مفهوم استفاده از اجزا و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی است که ماهیت بازی ندارند.

تفکر عمومی درمورد گیمفیکیشن اینگونه است که بازی ها برای یک هدف کاری طراحی میشوند اما بازی ها برای چیز جدیدی ساخته نمیشوند بلکه برای تقویت تاثیر چیزی که از قبل وجود داشته است ساخته میشوند که این کار با تقویت کردن تکنیک هایی برای ایجاد انگیزه تحقق میابد.

به طور مثال در برند معروف استارباکس مشتریان ( بازیکنان) از طریق یک برنامه پاداش ثبت نام می کنند. مشتریان هر بار به ازای خرید یک محصول از استارباکس ستاره دریافت میکنند. و بسته به میزان وفاداری کاربر و تعداد ستاره های دریافتی هدایایی مانند یک فنجان قهوه اضافی، یک هدیه تولد یا حتی پیشنهادهای طراحی شده مخصوص هر مشتری دریافت میکنند . نتیجه این گیمفیکیشن افزایش مشتری و فروش برای این برند بود.
استفاده از تکنیک گیمفیکیشن در هر زمینه ای میتونه خیلی راحت تر شما ر به هدفتان برساند و باعث رشد شما و مطرح شدن هر چه بیشتر شما بشود.

مزایای به‌ کارگیری گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

1- افزایش سطح ارتباط برقرار شده بین یادگیرنده و محتوای آموزشی: گیمیفیکیشن با تقویت حس پیشروی به سوی هدف، توجه یادگیرندگان به محتوای آموزشی را جلب کرده و به آنها انگیزه‌ می‌بخشد. وقتی یادگیرندگان در خصوص فرآیند یادگیری احساس مثبتی دارند و می‌دانند که به طریقی پاداش دریافت خواهند کرد، به شرکت‌کنندگان فعالی تبدیل خواهند شد. بدین طریق آنها قادر خواهند بود با اثربخشی بیشتری اطلاعات را دریافت کرده و آن را به حافظه بلندمدت خود بسپارند، زیرا دانشی که به این شیوه در ذهنشان ذخیره شده است با تجارب و خاطرات خوشایندی که شما با به‌کارگیری گیمیفیکیشن برایشان فراهم کرده‌اید در ارتباط است.

2- افزایش سرگرمی و تعامل دوجانبه در حین فرآیند آموزش الکترونیکی: هر چند شما اهداف و خروجی‌های آموزشی مشخصی را دنبال می‌کنید اما تا زمانی که یادگیرندگان واقعا در مورد چیزهایی که می‌خواهند یاد بگیرند ترغیب نشوند، هیچ‌کدام از این اهداف و خروجی‌ها به شیوه موثری حاصل نخواهد شد. گیمیفیکیشن نه فقط غنای آموزشی را در آموزش الکترونیکی افزایش می‌دهد، بلکه آن را سرگرم‌کننده و هیجان‌بخش نیز می‌کند. ضمن اینکه به فرآیند آموزشی، ساختاری تعاملی می‌بخشد. این ویژگی این احساس را به یادگیرندگان می‌دهد که آنها خود بخشی از فرآیند یادگیری هستند و فردیت آنها بر خروجی کار تاثیر می‌گذارد.

3- بهبود جذب و ذخیره اطلاعات: چه در حال طراحی یک دوره آموزش الکترونیکی برای بزرگسالان باشید یا بخواهید دوره‌ای برای دانش‌آموزان طراحی کنید، هدف همواره یکسان بوده و آن به خاطر سپردن آموخته‌ها توسط یادگیرندگان است. از آن مهم‌تر این است که یادگیرندگان بتوانند هر زمان که در دنیای واقعی به آموخته‌های‌شان نیاز داشتند، به آن دسترسی پیدا کنند. گیمیفیکیشن با تلفیقی از بالا بردن آگاهی در مورد مزایای آموخته‌ها و کمک به ترشح اندورفین در بدن یادگیرنده، می‌تواند موجب بهبود جذب و ذخیره اطلاعات شود.

4- فراهم کردن امکان مشاهده کاربرد آموخته‌ها در دنیای واقعی: گیمیفیکیشن این امکان را برای یادگیرندگان فراهم می‌آورد تا کاربرد آموخته‌هایشان را در دنیای واقعی مشاهده کنند. آنها از این طریق قادر خواهند بود مشاهده کنند چگونه انتخاب‌هایشان در فرآیند بازی، بر پیامدها و پاداش‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر آنها انتخاب‌های درستی نداشته باشند، قادر به پیشرفت به مراحل بعدی و دریافت پاداش‌های آن نخواهند بود. در واقع شما در فرآیند بازی این امکان را فراهم می‌کنید تا یادگیرندگان کاربرد یک موضوع را در خارج از فضای کلاس مجازی نیز مشاهده کنند. بعدها وقتی آنها در محیط‌های واقعی قرار بگیرند، قادر خواهند بود دانشی را که در فرآیند بازی مورد آزمون قرار داده‌اند، تبدیل به مهارت‌های حرفه‌ای و فردی کنند.

5- بهبود تجربه کلی یادگیری برای تمامی سنین: صرف‌نظر از گروه سنی هدف، گیمیفکیشن تجربه کلی یادگیری را اثربخش‌تر می‌سازد. موضوعاتی که از نظر محتوایی جذاب نیستند یا پیچیده هستند، به کمک گیمیفیکیشن برای مخاطب جذاب‌تر و یادگیری آن آسان‌تر می‌شود. می‌توان طوری گیمیفیکیشن را با دوره‌های آموزش الکترونیکی در هم آمیخت که اصلا یادگیرنده متوجه نشود که در حال دریافت اطلاعات جدید است. به‌این طریق جذب اطلاعات تبدیل به یک فرآورده فرعی (byproduct) فرآیند آموزش می‌شود، زیرا تمرکز یادگیرنده بر پیشرفت در بازی و دریافت پاداش‌ها است. این باعث می‌شود از اضطراب یادگیرنده کاسته شود زیرا ذهن او بیشتر درگیر لذت بردن از بازی است.

منبع : مزایای gamification در آموزش الکترونیکی

5 (100%) 1 vote