ایزو ۲۹۹۹۳

ایزو ۲۹۹۹۳ – خدمات یادگیری خارج از آموزشهای رسمی

  • ایزو چیست و چرا باید ISO دریافت کرد؟

Iso  یک سازمان بین المللی است که درست همانند سایر سازمان های بین المللی وظایفی را بر عهده دارد که در سطح بین المللی و در همه کشور ها قابلیت اجرا و حمایت دارد. وظیفه سازمان ایزو (iso) تدوین استاندارد های بین المللی با استناد به خواسته ها و شرایط قانونی همه کشور ها و به منظور یکپارچه سازی همه فرآیند ها و روال انجام کارها با هدف تسهیل در تولید و توسعه روز افزون تولیدات و خدمات در سایه حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

Iso  از کلمه ای در یونان به نام isos مشتق شده که به معنی برابری و یکسانی است و هدف اصلی یک استاندارد را در واقع بیان می کند. اما سازمان بین المللی استاندارد سازی به لاتین مخفف ایزو را نخواهد داشت در  واقع  عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد سازی بصورت مخفف می شود ios  که بنابراین iso مشتق این عبارت نیست.

سازمان بین المللی ایزو مجموعه ای از توسعه دهنده های ایزو را گرد هم در آورده که برخی بصورت اعضا اصلی ، برخی اعضا فرعی و قسمتی به عنوان اعضا جانبی در این سازمان مشارکت دارند. این سازمان در حال حاضر ۱۴۷ عضو دارد که ایران و سازمان استاندارد ملی ایران یکی از این اعضا و از اعضا اصلی محسوب می شود.

  • اهمیتiso

ایزو همانگونه که اورده شد مختص سازمان بین المللی استاندارد سازی است. این سازمان هزاران استاندارد را در زمینه ها و موضوعات مختلف تدوین نموده و مورد تایید همه اعضا قرار گرفته است. هر شرکتی که از این علائم بر روی محصولات خود استفاده نماید در واقع تعهد خود به جامعه و مشتریان را اثبات و کیفیت و برتری محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است.

  • ایزو ۲۹۹۹۳ ویرایش ۲۰۱۷

ایزو ۲۹۹۹۳ ویرایش ۲۰۱۷ : ISO29993 الزاماتی را برای خدمات یادگیری خارج از آموزش های رسمی شامل همه انواع آموزش های بلند مدت (به عنوان مثال آموزش های حرفه ای، آموزش های درون سازمانی یا آموزش های برون سپاری شده و آموزش های داخلی) معین می کند، این شامل خدمات یادگیری ارائه شده توسط ارائه دهندگان خدمات یادگیری یا LSP ها که به خود آموزان خدمات می دهند و نیز همچنین حامیان مالی که خدمات به دانش آموزان ارائه می دهند نیز می باشد. ویژگی های کلیدی این نوع خدمات اهداف یادگیری تعریف شده و خدمات ارزیابی شده و درگیر کردن و تعامل یادگیرندگان می باشد یادگیری می تواند رو در رو  ( Face to Face) یا به وسلیه تکنولوژی (مثلا آموزش های مجازی) یا ترکیبی از هر دو باشد.در مواردی که ارائه دهندگان خدمات یادگیری (LSP) ها قسمتی از یک سازمان باشند که  کالا و خدماتی به غیر از خدمات یادگیری نیز ارائه می دهد، ایزو ۲۹۹۹۳ ویرایش ۲۰۱۷ فقط بر خدمات یادگیری اعمال میگردد.ایزو ۲۹۹۹۳ ویرایش ۲۰۱۷ ISO 29993 : 2017 برای مدارس، کالج ها و دانشگاه هایی که خدمات یادگیری را به صورت رسمی ارائه می دهند هدف نیست اما ISO 29993:2017  می تواند به عنوان یک ابزار مفید بازتاب عملکرد و خود ارزیابی استفاده گردد.با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت این ایزو استانداردی کامل تر از نظر فنی نسبت به استاندارد ایزو ۲۹۹۹۰ می باشد این استاندارد در سال ۲۰۱۷ منتشر شده ولی استاندارد ۲۹۹۹۰ به صورت جامع تر نسبت به ایزو ۲۹۹۹۳ به موضوعات سیستمی ارائه خدمات یادگیری می پردازد .با این تفاسیر این استاندارد، به عنوان مکملی مناسب برای ایزو ۲۹۹۹۰ در سازمان های ارائه دهنده خدمات یادگیری غیر رسمی خواهد بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *