ciro

مدل ارزشیابی آموزش CIRO

مردم اغلب می گویند که کارمندان، بلوک های سازنده هر سازمان هستند. نحوه برقراری ارتباط و همکاری افراد، تعیین کننده عملکرد موفق یک کار است. بنابراین، مشارکت کارکنان و رضایت شغلی از اولویت‌های کلیدی هستند. علاوه بر این، اگر سازمان‌ها بخواهند کارکنان را علیرغم شرایط دائمی در حال تغییر حفظ کنند، باید راه‌هایی برای ارتقای مهارت مجدد آنها بیابند. آموزش و توسعه کارکنان یک ضرورت در هر شرکتی است. محیط های کاری ناپایدار ایجاب می کند که کارکنان با زمان و تکنولوژی همگام باشند. بنابراین، برنامه های آموزشی و توسعه ای در تضمین اثربخشی سازمانی مؤثر هستند. با این حال، فقط یک برنامه آموزشی کافی نیست. برای اطمینان از موفقیت این برنامه ها باید بررسی هایی انجام شود. بنابراین، ارزشیابی آموزشی به یک جزء حیاتی تبدیل می شود.

 

مدل CIRO ارزشیابی آموزش

این پیتر وار، مایکل برد و نیل راکهام بودند که کتاب ارزیابی آموزش مدیریت را در سال ۱۹۷۰ نوشتند و مدل CIRO را توسعه دادند. مانند سایر مدل‌های ارزیابی آموزشی، کایرو برای ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی کارکنان توسعه داده شد. اما بر خلاف مدل های دیگر، کایرو به ویژه در ارزیابی برنامه های آموزش می توان آن را به طور گسترده برای نقش ها و موقعیت های مختلف در یک سازمان به کار برد. برای درک روش ارزیابی کایرو، باید بدانیم CIRO مخفف چیست. این مخفف است که چهار سطح از مدل آموزشی را تعریف می کند:

  1. محتوا
  2. ورودی
  3. واکنش
  4. خروجی

مشابه سایر مدل های آموزشی، CIRO سلسله مراتبی است. قبل از اینکه به ورودی، واکنش و خروجی نگاه کنید، باید زمینه را مطالعه کنید. به عبارت دیگر، تنها پس از درک یک سطح، کسی می تواند به مرحله بعدی تجزیه و تحلیل حرکت کند.

 

مدل CIRO چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلاً ایجاد کردیم، مدل CIRO ارزیابی آموزش یک رویکرد چهار سطحی دارد. مراحل مختلف عبارتند از:

۱-ارزیابی زمینه

در این سطح، مدل به ارزیابی وضعیت عملیاتی یک کسب و کار کمک می کند. از اطلاعات می توان برای سنجش نیازهای آموزشی و توسعه استفاده کرد. با انجام تحلیل نیازهای آموزشی می توان عواملی را که بر اثربخشی آموزش تأثیر داشتند برجسته کرد. این بیشتر به تعیین اهداف آموزشی کمک می کند که سه نوع هستند:

  • هدف نهایی، که شکاف ها و کمبودهای خاص را از بین می برد.
  • هدف میانی، که با ایجاد تغییر رفتاری در کارکنان به دستیابی به هدف نهایی کمک می کند.
  • هدف فوری، که علاوه بر نگرش ها و رفتارهای کارکنان، شکاف های مهارت ها و دانش را نیز پوشش می دهد.

۲- ارزیابی ورودی

در این مرحله از مدل، باید اطلاعاتی در مورد روش ها و تکنیک های ممکن جمع آوری کرد تا بهترین گزینه ممکن را شناسایی کرد. این مرحله مربوط به طراحی، برنامه ریزی، مدیریت و ارائه یک برنامه یا دوره آموزشی است. پس از تجزیه و تحلیل منابع موجود، می توان تعیین کرد که چگونه می توان از منابع به طور موثر استفاده کرد.

۳-ارزیابی واکنش

این مرحله به جمع آوری نظرات، پیشنهادات و بازخورد شرکت کنندگان در مورد برنامه های آموزشی یا دوره هایی که دریافت کرده اند کمک می کند. این اطلاعات به شناسایی راه هایی برای بهبود برنامه در صورت وجود هر گونه خلأ کمک می کند. شرکت کنندگان تشویق می شوند تا نظرات خود را در مورد:

  • محتوای برنامه
  • ارزش افزوده
  • رویکرد

۴-نتیجه

این مرحله از مدل به نتایج برنامه آموزشی مربوط می شود. نتایج بر حسب آنچه واقعاً در نتیجه آموزش اتفاق افتاده ارزیابی می شوند. آنها در چهار سطح اندازه گیری می شوند:

  1. سطح زبان آموز
  2. سطح محل کار
  3. سطح تیم یا دپارتمان
  4. سطح کسب و کار

اگر می خواهید مدل های مختلف ارزیابی آموزشی را با موفقیت در سازمان خود پیاده سازی کنید، باید توسعه رهبری قوی را در اولویت قرار دهید. مدیران و رهبران تیم اغلب مسئولیت تشویق و شکل دادن به یادگیری و توسعه کارکنان را بر عهده دارند. برنامه رهبران با عملکرد عالی هاراپا برای مدیرانی ایده آل است که می خواهند راه حل های نوآورانه برای نیازهای سازمانی را دنبال کنند. این برنامه که در بیش از ۵۰ سازمان و ۱۳۰۰۰۰ یادگیرنده مورد اعتماد است، به شما کمک می کند تا نتایج رفتاری متحول کننده را در بین کارمندان ایجاد کنید.

منبع: harappa

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *