الگوی نیازسنجی بر مبنای SWOT
با استفاده از الگوی SWOT میتوان نیازهای آموزشی سازمان را از طریق بررسی عوامل درونی (قوت ها، ضعف های سازمانی) و عوامل بیرونی (فرصت ها و تهدیدهای محیط خارجی) شناسایی کرد.
SWOT از ۴ بخش تشکیل شده است:
Strengths = قوت ها
Weaknesses = ضعف ها
Opportunities = فرصت ها
Threats = تهدیدها
ابتدا برای شروع کار پس از تعیین چشم انداز و اهداف سازمان و بررسی و شناسایی هر یک از ۴ بخش الگو SWOT برای تعیین راهبردهای مورد استفاده از جدول ماتریسی SWOT کمک میگیریم.
نقاط قوت strength | نقاط ضعف Weakness | |
فرصت ها opportunity | استراتژی تهاجمی SO | استراتژی رقابتی WO |
تهدید Threat | استراتژی واکنشی ST | استراتژی تدافعی WT |
راهبرد (قوت- فرصت) SO :
این حالت ، مطلوب ترین و مناسب ترین حالت برای سازمان است و بدین معنی است که سازمان ضمن آنکه از توانایی ها و نقاط قوت در خور و قابل اتکایی برخوردار است، در محیط تعاملی و زمینه ای خود نیز با فرصت های مناسب و گران بهایی مواجه است. بنابراین، این دسته از راهبردها چگونگی به کارگیری توان موجود سازمان در جهت بهره برداری حداکثری از فرصت های مغتنم محیطی را بیان می دارد.
راهبرد(قوت- تهدید) ST :
در این حالت ، سازمان هر چند از قوت ها و توانایی های قابل اتکایی برخوردار است ولی در محیط تعاملی و زمینه های خود نیز با چالش ها و تهدیدهای متعدد و جدی رو به رو می باشد. بنابراین ، ایند دسته از راهبردها چگونگی بهره گیری از حداکثر توان موجود برای مقابل بهینه با فشارها، چالش ها و تهدید های محیطی را ترسیم می کند.
راهبرد(ضعف- فرصت) WO :
کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصتهاست . گاه شرکتها به دلیل برخورداری از ضعفهای اساسی ، امکان استفاده از فرصتهای به دست آمده را ندارند ، لذا طراحی دورههای آموزشی به منظور تقویت نقاط ضعف میتواند شرکت را در استفاده از فرصتها توانمند کند .
راهبرد(ضعف- تهدید) WT :
هدف این راهبرد، کاهش نقاط ضعف و تهدیدات تا حد امکان است . شرکتی که در بیشترین عواملش در این خانه متمرکز باشد وضعیت جالبی نداشته و در معرض ورشکستگی قرار دارد میتواند با برگزاری دورههایی مانند مدیریت راهبردی و … از راهبردهای گوناگونی مانند انحلال، ادغام و تلاش برای بقا استفاده کند .
منبع : خلاصه ای از padidetabar