بلاک چین

بلاک چین (Blockchain) چگونه می تواند بر آموزش تأثیر بگذارد؟

کلمه ” بلاک چین ” چند سال پیش فقط برای افراد معدودی شناخته شده بود. امروزه، بیشتر افراد نام بلاکچین را شنیده اند، حتی اگر آنها فقط آن را به عنوان “چیزی که باعث کار بیت کوین می شود” بدانند. در حالی که ارزهای دیجیتال اولین کاربرد گسترده فناوری بلاکچین است، اما این تنها کاربرد آن نیست. بلاکچین ها با داشتن دفاتر امن و غیرمتمرکز، در بسیاری از زمینه ها از جمله سلامت و آموزش قابل استفاده هستند.

صرفا جهت یادآوری…

بلاکچین ها دفاتر نگهداری حساب به صورت توزیع شده هستند.

احتمالا قبلاً دفتر کل را دیده اید. آنها کتابچه هایی هستند که سوابقی مانند حسابداری یا نمرات دانشجویان در آنها نگهداری می شود. امروزه اکثرا الکترونیکی هستند، با استفاده از نرم افزارهای تخصصی نگهداری می شوند و به طور کلی متمرکز هستند.

اگر یک دفتر مرکزی متمرکز به سرقت برود ، آسیب ببیند یا به هر طریقی به خطر بیفتد ، منجر به مشکلی غیرقابل جبران خواهد شد. بنابراین نگهداری دقیق نسخه های دفاتر در مکان های مختلف ، راهکار مناسبی برای محافظت خواهد بود ، به شرط آنکه هر نسخه، نسخه واقعی ، معتبر ، تأیید شده و اصلی باشد. این همان چیزی است که دفتر توزیع شده نامیده می شود.

در یک بلاکچین ، هر یک از گره های دیجیتالی جداگانه یک نسخه کامل از دفتر را نگه می دارد و همچنین به طور مداوم از صحت اطلاعات تازه ثبت شده و همچنین کپی ذخیره شده خود اطمینان می یابد. اگر هرکدام یا بسیاری از این گره ها از کار بیفتند یا به خطر بیفتند ، اطلاعات دفتر به طور کامل سالم باقی می ماند.

به راحتی می توانید درک کنید که چگونه این امر می تواند در بسیاری از زمینه ها مفید باشد. اما بلاکچین علاوه بر داشتن دفتر کل ، خدمات دیگری مانند قراردادهای هوشمند و سیستم جوایز داخلی را نیز ارائه می دهد. بیایید بررسی کنیم که بلاک چین چگونه می تواند بر آموزش در سالهای پیش رو تأثیر بگذارد.

Blockchains چه کاری می تواند برای آموزش انجام دهد؟

فناوری بلاچین کاربردها و مزایای بسیار در مباحث آموزش و یادگیری دارد:

سوابق فراگیران

ثبت و نگهداری نتایج و ریزنمرات یکی از وقت گیرترین و پرمشغله ترین کارها در موسسات آموزشی و دانشگاه های امروز است. عملیات تایید نمرات جهت صدور گواهی به صورت دستی انجام می شود. نوع دیگری از داده ها که به طور مکرر درخواست می شود ، تأیید محتوای دوره است. در آموزش های سطوح پایه یا عالی ، ممکن است این اتفاق بیفتد که دانش آموز کلاسی را به نام “جبر” بگذراند و سپس به یک کشور دیگر منتقل شود و در آنجا در مدرسه ای ثبت نام کند که در آن یک کلاس به نام “جبر” نیز تدریس می شود. اما آیا هر دو دوره مطالب یکسانی دارند؟ تأیید این به معنای مقایسه محتوای دوره ها است. در سطح دانشگاه ، این یک کابوس است. اما اگر این اطلاعات در یک زنجیره بلوکی ذخیره شده باشد ، تنها با چند کلیک ، یک شخص می تواند یک رکورد کامل و تأیید شده از دوره های محتوا و تمام موفقیت های تحصیلی بدست آورد.

گواهینامه ها و مدارک

درست مانند نمرات ، مدارک تحصیلی و گواهینامه های یادگیری و مهارت نیز می تواند در بلاکچین صادر و ذخیره شود. به جای درخواست از موسسه صادر کننده مدرک برای تأیید یک نسخه کاغذی ، فقط لازم است که پیوندی به دیپلم دیجیتال برای کارفرمایان ارائه شود. این کار تا حدودی قبلاً انجام شده است. این امر از ارسال مدارک جعلی به کارفرمایان بالقوه جلوگیری می کند ، وضعیتی که متأسفانه بسیار شایع است.

نشان ها

علاوه بر مدارک تحصیلی ، رزومه معمولی فرد شامل اطلاعات اضافی زیادی است که می تواند مربوط به کارفرمایان باشد. منظور مهارت های زبان خارجی ، دانش فنی یا توانایی های خاص است که لزوماً مربوط به حرفه شخص نیست. برای مثال ، فردی که یک پزشک با مدرک کارشناسی ارشد در دیابت شناسی مراقبت های اولیه است. اما این به کسی نمی گوید که وی به چهار زبان با سطوح مختلف تسلط صحبت می کند ، می تواند شبکه های رایانه ای راه اندازی کند ، از ارزهای رمزپایه آگاهی داشته باشد یا یک آشپز آموزش دیده باشد. باز هم ، تأیید این مهارت ها آسان نیست. اما شخص می تواند شخص ثالث خبره ای را برای تأیید این مهارت و اعطای گواهینامه یا نشان دریافت کند. اگر اینها در زنجیره بلوکی ذخیره شده باشد ، ثابت می کند که شخص واقعاً مهارت های مورد نظر را دارد.

ذخیره سازی اطلاعات

اگر موسسات بخواهند برنامه های درسی ، سوابق ، مدارک تحصیلی و سایر اطلاعات دیجیتال را ذخیره کنند ، فضای ذخیره سازی انبوهی مورد نیاز است. ذخیره همه موارد روی هارد دیسک های محلی ما را به مسئله متمرکز کردن پرونده ها بازمی گرداند. اگر هارد دیسک ها به هر طریقی آسیب ببینند یا به خطر بیفتند ، این یک مشکل بزرگ است. ذخیره سازی ابری یک گزینه است ، اما خرید مقدار فضای ذخیره سازی ابری مورد نیاز برای بسیاری از موسسات دور از دسترس است. یک راه حل ممکن سرویس های ذخیره سازی ابری مبتنی بر بلاکچین است.

دروس و دوره ها

بسیاری از بلاک چین ها دارای قابلیت قرارداد هوشمند نیز هستند. این بدان معنی است که می توان دروس و دوره ها را در بلاکچین برنامه ریزی کرد و در صورت تحقق برخی شرایط به طور خودکار اجرا کرد. به عنوان مثال ، یک مدرس می تواند شرایطی را برای فراگیران تنظیم کند. اتمام هر کار می تواند به طور خودکار توسط قراردادهای هوشمند blockchain تأیید شود. پس از اتمام همه وظایف ، مدرسان می توانند حق الزحمه را با رمزارزها دریافت کنند.

انتشارات

فراگیران ، مدرسان ، اساتید و محققان دوره های کارشناسی و پیوسته دائماً مطالب با کیفیت تولید می کنند. اما انتشار آنها سخت است. علم دارای سابقه طولانی در تحقیقات شایسته ای است که به دلایل مختلف توسط مجلات علمی رد می شد: مقاله Enrico Fermi در سال ۱۹۳۳ در مورد فعل و انفعالات ضعیف ، مقاله Hans Krebs در سال ۱۹۳۷ در مورد چرخه اسید سیتریک ، تحقیق Rosalyn Yalow در سال ۱۹۵۵ که زمینه ها را برای رادیوایمونواسی و حتی به تازگی مقاله کاری کالی مولیس در مورد واکنش زنجیره ای پلیمراز به دلایل مختلف رد شد – و همه این مقالات برای دریافت جایزه نوبل برای نویسندگانشان ادامه یافت! این نه تنها نشان می دهد که رد کردن به معنای بد بودن مقاله شما نیست ، بلکه نشان می دهد که چاپ کردن چقدر دشوار است.

اما انتشار در بلاکچین می تواند به نویسندگان ، محققان و بسیاری دیگر در صنعت کمک کند. Blockchains همچنین می تواند به مدیریت حقوق و محافظت در برابر سرقت معنوی از صاحب مطلب کمک کند.

هزینه های کمتر

بسیاری از برنامه های کاربردی ذکر شده در بالا به این معنی است که بسیاری از فرآیندهای وقت گیر و پر کار به صورت خودکار انجام می شوند. این امر منجر به کاهش هزینه های موسسات می شود که به نوبه خود می تواند به پس انداز فراگیرانی تبدیل شود که ممکن است نیازی به صرف سالها برای پرداخت وام نباشد. مدارس و دانشگاه ها ، همچنین می توانند هزینه های مربوط به فضای ذخیره سازی پرونده ها و با قطع واسطه ها در بسیاری از فعالیت ها را کاهش دهند.

پاداش

گره های رایانه ای که به طور مداوم یکپارچگی اطلاعات ذخیره شده در یک بلاک چین را تأیید می کنند ، پاداش هایی را به صورت رمزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتر دریافت می کنند. این همان چیزی است که استخراج ارز رمزنگاری شده نامیده می شود. افرادی که برای تأیید بلاکچین های مرتبط با آموزش از رایانه استفاده می کنند نیز به عنوان پاداش توکن دریافت می کنند. این توکن ها سپس می توانند در یک صرافی امن رمزنگاری شده با سایر ارزهای رمزپایه یا پولی معامله شوند ، یا برای پرداخت کالاها و خدمات در داخل جامعه آموزش استفاده شوند.

بلاک چین در حال تغییر فضای اقتصادی از طریق ارزهای رمزپایه است. با نگاه کردن به اینکه بلاکچین چگونه می تواند بر آموزش در سالهای آینده تأثیر بگذارد، دفترهای توزیع شده و قراردادهای هوشمند می تواند یک تصویر کاملاً جدید ترسیم کند موارد فوق گوشه ای از پتانسیل محتمل نیز نیست. نکته خوب این است که فناوری لازم از قبل وجود دارد ، بنابراین در کوتاه مدت قابل دستیابی است. آینده مطمئناً امیدوار کننده است و تأثیر مثبتی را که بلاک چین ها می توانند بر روی آموزش داشته باشند، میتوان به وضوح دید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *