همکاران تازه کار

اشتباهات همکاران تازه کار در منابع انسانی

مهم نیست که این تجربه مربوط به سه سال گذشته است یا سی سال گذشته، مهم این است که بزرگترین اشتباهتان را هرگز فراموش نکرده اید. ممکن است به فرد اشتباهی اعتماد کرده اید، قضاوت نادرستی از همکار یا مشتری تان داشته اید یا ماشین تان را در جای پارک مدیرعامل پارک کرده باشید. برخی از این اشتباهات به ظاهر کم ارزش می توانند در آینده کاری شما موثر باشند. شکست و ناکامی، بهترین معلم است که باعث می شوند، بایدها و نبایدهای وظایف مان را به بهترین نحو انجام دهیم. در این مقاله از تعدادی از مدیران منابع انسانی درخواست کردیم تا “اشتباهات همکاران تازه کار” خود را با ما به اشتراک بگذارند. امیدواریم این تجربیات، برای مسیر کاری حرفه ای شما نیز مفید باشند.

عدم تعادل بین حمایت از کارکنان و منافع شرکت

آزارهای کارکنان نمایانگر لزوم توازن بین منافع کارکنان و سازمان هاست. حفظ این تعادل در مدیریت شرکت نیازمند اعتماد به نفس، سیاست و مهارت هایی است که در برخی از سازمان ها ممکن است سال ها طول کشیده یا حتی نادیده گرفته شوند.جیسون هادسون و ادوارد راگان دو تن از متخصصین منابع انسانی در ایالت تن کینک اسپرت، بزرگترین اشتباه ناشیانه کارکنان را تحت عنوان “اشتیاق فراوان در دلپذیرکردن مدیریت“ عنوان می کنند. خانم لورا حسنی، مشاور منابع انسانی در ردلند کالیفرنیا و رییس امپایر آیلند نیز نظریه مشابهی را تحت عنوان “فشار به مدیر، زمانی که می دانید دچار خطا شده اند“ می داند. به گفته بسیاری از مدیران حاضر در این نظرسنجی، احتمال اشتباه بین حمایت از کارکنان تازه وارد و منافع سازمان وجود دارد.

رفتارهای بیش از حد دوستانه

کارول رابینسون مالک موسسه مشاوره منابع انسانی چک ایت آف از این اشتباه با عنوان “رهبری شاد” یا تلاش برای راضی نگه داشتن همه یاد کرده و خاطر نشان می کند:  مدیریت منابع انسانی به معنی دوست داشتن مردم نیست بلکه به معنی  درک کردن آنها، تلاش در کار و رسیدگی به درخواست هایشان است. منابع انسانی در راستای توسعه فرهنگ پیشرفت در کسب و کار و کارکنان سازمان ها برنامه ریزی می شود.

افشای اطلاعات محرمانه کارکنان

یکی از حساسترین مسوولیت های مدیران منابع انسانی، حفظ، نگهداری و طبقه بندی اطلاعات محرمانه کارکنان است. به گفته تاناشا بتل سرپرست منابع انسانی موسسه هانتینگتن اینگالز: اشتباه ناشی از افشای اطلاعات محرمانه کارکنان می تواند فاجعه بار باشد.

فراموشی این واقعیت که کارمندان، انسان هستند

متخصصان منابع انسانی برای تحلیل اطلاعات، به فناوری و تحلیل داده های نیاز مبرم دارند ولی هنوز دو فاکتور اصلی همدلی و تفکر انتقادی را نمی توان از طریق داده ها کشف کرد. ایشان باید به همان اندازه که به یادگیری تکنولوژی های نوین اهمیت می دهند، به وجه انسانی کارکنان و دقت به حرف H نیز  حساس باشند .(Human Resource)

از دیدگاه “مندی کرفرست” مدیر منابع انسانی سلامت جامعه در هوود ریور؛ بزرگترین خطا در حوزه منابع انسانی را عدم توجه به وجه انسان بودن کارکنان و شغلشان است. مدیران نباید صرفا بخاطر اینکه کارها توسط کامپیوترها انجام می شوند، وجود کارمندان را نادیده بگیرند. یادگیری این موضوع و نحوه مقابله با قوانین کلیشه ای منفی و از بین بردن آنها، نیازمند زمان و تمرین است.

اعتقاد به یکپارچگی منابع انسانی سازمان

جانی تیلر، مدیر عامل SHRM و استراتژیست منابع انسانی، از مدیریت منابع انسانی به عنوان “مجموعه ای از هنر و دانش“ یاد می کند. همانگونه که فعالیت های کاری نیازمند توسعه دانش است، یافتن راهکارهای مناسب نیز، اغلب با توجه به شرایط و اهداف سازمان و کارکنان تغییر کرده و نیازمند بررسی­ های دقیق است.

ذهن همه جانبه نگر

شاید یکی از سخت ترین کارها، تظاهر به نفهمیدن موضوعات است، بخصوص تازه کارها که بعضا تظاهر می کنند پاسخ همه سوالات را می دانند و از بیان نمی دانم واهمه دارند. ناتالی استالر هاردینگ متخصص منابع انسانی در توسعه استرتژی و مدیر عملیات فورم فایر می گوید: حتما برای شما هم اتفاق افتاده که مرتکب خطاهای غیرحرفه ای کوچکی شده اید و از اینکه به کارکنان­تان ابراز کنید که پاسخ صحیح را بعدا پیدا می کنم، واهمه داشته اید.

جدی نگرفتن موقعیت شغلی

تازه کارها، معمولا تمایل به نمایش اغراق آمیز ساده بودن فعالیت­ های پیچیده دارند و البته در بیشتر اوقات تلاششان بی فایده است. اگر واقعا در مورد مطلبی اطلاعات کافی ندارید، نترسید چرا که ممکن است راه حل های اورژانسی نه تنها مشکل را حل نکنند، بلکه منجر به بروز مشکلات بزرگ تری نیز بشود. جسیکا تیلر” متخصص توسعه استراتژی منابع انسانی و از اعضای دلتار می گوید: اگر از نقش و تاثیر کارکنان در سازمانتان آگاهی ندارید، نمی توانید آنها را استخدام و حفظ کنید. هرچه بیشتر کسب و کار خود و نقاط ضعف آن را بشناسید، بهتر می توانید از آن حمایت کنید.

رتبه = کسب تجربه

همان اندازه که تحصیلات در حوزه منابع انسانی مهم است، شناخت فضای واقعی کسب و کار نیز منحصر به فرد و حیاتی است. کریستین رو متخصص و مدیر منابع انسانی در حوزه توسعه استراتژی معتقد است: نادیده گرفتن این اصل که رتبه هر فرد متناسب با میزان تجربه اوست، منجر به اخذ تصمیمات نادرست خواهد شد و کارکنان بدون درک صحیحی از موضوعات، اعتماد به نفس کاذب پیدا خواهند کرد.

دست کم گرفتن اهمیت پذیرش

مدیران منابع انسانی باید زمان کافی برای تطابق با شرایط کاری سازمان داشته باشند ولی متاسفانه در بسیاری از سازمان ها این اتفاق رخ نمی دهد. ملنیا مارلناوش متخصص منابع انسانی می گوید: به عنوان یک مدیر تازه کار منابع انسانی، متوجه شدم بزرگترین اشتباهم در ارتباطات بین کارکنان نیست بلکه در میزان بازگشت سود سازمان توسط کارکنان است. توجه به محدودیت های زمانی و اهمیت به قوانین سازمان نباید فراموش شود. گاهی اوقات در فشار کاری، ضرب العجل های قانونی را از یاد می بریم.

عدم توجه فراتر از منابع انسانی

همانند بسیاری از فعالیت های چالشی، پیشرفت در حوزه منابع انسانی نیز نیازمند فعالیت هایی فراتر از شرح وظایف است. راملان احمد مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره تغییر کسب و کار جهانی در کوالالامپور نوشت: ما در ازای انجام وظایف عملیاتی خودمان حقوق می گیریم اما سوال این است که برای ترفیع جایگاه خودمان چه کارهایی باید انجام دهیم؟ این دقیقا سوالی است که بسیاری از متخصصان منابع انسانی در دنیا با آن مواجه هستند. به عقیده وی بزرگترین اشتباه این است که گمان کنید اگر فعالیت های مربوط به منابع انسانی را درست انجام دهید، تبدیل به یک شریک تجاری خواهید شد.

موضوع اصلی جوامع این است که متخصصان منابع انسانی در تمام سطوح باید بر محسنات انسانی خود تکیه کنند. هنگامی که کارآموزان به افرادی ماهر تبدیل می شوند، متوجه خواهند شد که دانستن همه چیز ملاک نیست. بهترین کاری که هر شخص باید انجام دهد این است که سوالاتش را بدون پاسخ نگذارد و از پیروزی و شکست هایش درس بگیرد و پایه های محکمی برای خود بسازد.

کلام آخر

همین که خودتان باشید، کافی است

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *