آزمونهای غیرحضوری

اعتماد به آزمونهای غیرحضوری

استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری، دغدغه های بسیاری را حل نموده. ارایه آموزش از راه دور، محدودیتهای زمانی و مکانی را کمرنگ کرده و تا حدودی ضامن عدالت آموزش بوده است.

در برگزاری آزمون به صورت غیرحضوری نیز، پتانسیل گسترده ای را پیش رو قرار داده است. اما همواره یک نگرانی، بر تمام این مزایا سایه انداخته است :

اعتماد به نتایج آزمون

در برگزاری یک آزمون به روش سنتی، مسئولیت اصلی اعتبار برگزاری به دوش مراقبین گذاشته می شود که از شناسایی شرکت کنندگان تا کنترل لحظه ای آنها را به عهده بگیرند که علاوه بر تامین نفرات لازم، دارای مشکلات دیگری نیز هست که در ادامه شرح میدهیم.

در آزمونهای غیرحضوری به دلیل حذف کامل یکی از عوامل برگزاری یعنی ” مراقب آزمون ” تمرکز اصلی به پیش بینی راهکارهایی برای پوشش این نقش است تا امکان تقلب و سواستفاده از شرایط به حداقل ممکن برسد. البته که حذف نقش مراقب با توجه به ماهیت انسانی آن که مستعد اشتباه و خطا و سهل انگاری است ممکن است از موارد اقبال آزمونهای غیرحضوری باشد تا ابزارهای فناورانه به دور از غرض ورزی و تسامح به سنجش دقیق تری بیانجامند.

افزایش اطمینان در برگزاری آزمون و همچنین صحه گذاری بر دقت آن، در روش اجرای الکترونیکی، با توجه به گامهای متعددی در طراحی و اجرا حاصل میشود که به مرور برخی از آنها می پردازیم :

  1. احراز هویت شرکت کننده :
    1. مجوز استفاده با ارایه نام کاربری و رمز
    2. ورود با استفاده از رمز یک بار مصرف ( OTP )
    3. تصویر برداری جهت تصدیق هویت
  2. بانک سوالات گسترده با تنوع گزینش سوال
  3. پرسشنامه های متفاوت و منحصر بفرد به ازای هر شرکت کننده
  4. چیدمان سوالات و گزینه های متفاوت
  5. تنوع سوالات به لحاظ فرم و محتوا و همچنین قابلیت استفاده از صوت و تصویر در سوالات
  6. محدودیت زمانی متنوع با اجرای سیستمی و دقیق
  7. گزارش خطا توسط شرکت کنندگان
  8. شناسایی سوالات اشتباه جهت تحلیل و تصمیم گیری و سنجش دقیق تر
  9. جدا سازی فراگیر به لحاظ فیزیکی
  10. حذف عامل انسانی از تصحیح، تجمیع، مراقبت و نظارت
  11. یکپارچه سازی شرایط برگزاری و نظارت برای همه شرکت کنندگان
  12. قابلیت بکارگیری در وب و موبایل
  13. تقسیم وظایف در طراحی سوالات به صورت توزیع شده
  14. میزبانی ابری آزمونها

اغلب مواردی که در بالا اشاره کردیم و ده ها نکته کوچک و بزرگ صرفا با استفاده از راهکارهای فناورانه و بهره مندی از بستری که همراه می آورند، ممکن است و فکر کردن به این مزایا در روشهای سنتی، حتی در رویا نیز نمی گنجد. به عنوان نمونه، ارایه آموزش و آزمون به شکل سنتی با گرفتاری شاخصی مثل محدودیت تعداد مخاطبین همراه است که فقط به تناسب فضای فیزیکی و زیرساختها قابل انجام می باشد ولی با استفاده از سامانه های الکترونیکی این موضوع قابلیت مقیاس پذیری قابل توجهی دارد.

شرکت ایده با بررسی مستمر چالشهایی که در این زمینه وجود دارد، متمرکز بر توسعه راهکارهای کارامد می باشد و امید است تجربیات موفق سازمانهای پیشرو کشور در استفاده از سامانه آزمون الکترونیکی در مشتریان آتی نیز تداوم داشته باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *