مدیریت مبتنی بر هدف

مدیریت مبتنی بر هدف MBO

MBO مخفف عبارت Management by Objectives به معنای مدیریت مبتنی بر هدف می باشد. مدیریت مبتنی بر هدف روشی برای افزایش مشارکت و درگیر ساختن کارکنان است که در آن مدیر به اتفاق کارکنان اهداف را برای یک دوره زمانی مشخص تعیین نموده، ثبت و نظارت مینمایند. اهداف و برنامه های سازمان از بالا به پایین سازمان جریان یافته و در قالب اهداف فردی برای کارکنان بازتعریف میشوند. این تکنیک ابتدا توسط پیتر دراکر در دهه ۶۰ میلادی معرفی شد و گسترش پیدا کرد. مفهوم زیربنایی این روش “برنامه ریزی” است . به این معنی که سازمان و اعضای آن تنها به واکنش به وقایع و رخدادها اکتفا نخواهند کرد بلکه باید پیشگام باشند.MBO  مستلزم آن است که کارکنان اهداف فردی قابل اندازه گیری را براساس اهداف سازمانی تدوین نمایند.

مدیریت بر مبنای هدف یک فعالیت مدیریت شده است که به وسیله آن همه اهداف فردی در راستای اهداف سازمانی قرار میگیرند. مانند پازلی که اهداف تک تک افراد آن را کامل نموده و هدف کل سازمان را شکل میدهد. اهداف به صورت سالانه نوشته شده و به منظور بررسی میزان پیشرفت به طور مرتب بررسی میشوند و میزان پاداش ها براساس میزان دسترسی به پیشرفت تعیین میشود.

فواید مدیریت مبتنی بر هدف

علاوه بر این‌ حقیقت که هدف محوریِ مدیریت، انگیزه‌‌ی کارکنان را افزایش می‌دهد فواید مشخص دیگری برای مدیریت بر مبنای هدف وجود دارد:

۱. مدیریت را بهبود می‌دهد

نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی اهداف را تعیین کرد. و برنامه‌ریزیِ نتیجه‌محور تنها روشی است که عاقلانه به نظر می‌رسد. مدیریت مبتنی بر هدف مدیران را مجبور می‌کند به جای برنامه‌ریزی صرفا برای کارها یا فعالیت‌ها، برای رسیدن به نتیجه برنامه‌‌ریزی کنند. همچنین برای اینکه اهداف مبتنی بر واقعیت باشند،‌ لازمه‌ی مدیریت بر مبنای هدف این است که مدیران به راه‌های دستیابی به نتایج، منابع و مساعدتِ مورد نیاز، فکر کنند.

۲. کارکنان را به تعهد فردی تشویق می‌کند

مدیریت بر مبنای هدف، کارکنان را تشویق می‌کند تا به اهداف‌شان متعهد شوند زیرا در مقابل‌شان اهدافی وجود دارد که به وضوح تعریف شده‌اند. همچنین این موضوع که کارکنان در اغلب موارد برای تعیین اهداف مشارکت می‌کنند تعهد آنها را در محل کار بالا می‌برد. در حقیقت، مردم زمانی که سرنوشت خود را به دست بگیرند مشتاقانه عمل می‌کنند.

۳. به شفافیت سازمان کمک می‌کند

مدیریت مبتنی بر هدف مدیریت را به شفاف‌سازی نقش‌های سازمانی و ساختارها وادار می‌کند. تا جای ممکن، پست‌های سازمانی بر اساس نتایج اساسی که از دارندگان آن پست‌ها انتظار می‌رود تعیین می‌شوند. همچنین، شرکت‌هایی که مدیریت بر مبنای هدف را برای اولین بار به کار ببرند می‌توانند به آسانی کاستی‌های سازمان‌شان را پیدا کنند و برای جبران آن اقدامات ضروری را انجام بدهند.

۴. ابزاری برای کنترل سازمان و ارزیابی اصولی است

مدیریت بر مبنای هدف ابزاری است که کنترل سازمانی را یکپارچه می‌کند و کمک می‌کند ارزیابی عملکرد به صورتی اصولی‌تر انجام شود.

۵. کنترل مؤثر را گسترش می‌دهد

هیچ انگیزه‌ای برای خودکنترلی بهتر و هیچ راهی برای دانستن معیارها مناسب‌تر از داشتن مجموعه اهداف واضح نیست. زمانی که هر یک از کارکنان و همه‌ی آنها می‌دانند که باید به چه هدفی برسند، کنترل را به فرایندی بسیار آسان و خودکار تبدیل می‌کند.

۶. بهره‌ وری را افزایش می‌دهد

در مدیریت مبتنی بر هدف تیم مدیریت روی وظیفه‌ی مهمِ کاهش هزینه‌ها متمرکز می‌شود، بنابراین بهره‌ وری افزایش می‌یابد.

۷. به زیردستان انگیزه می‌دهد

انگیزه‌ی کارمندان رده‌‌های پایین سازمان را افزایش می‌دهد.

۸. رضایت شخصی

از طریق مشارکت افراد در تعیین اهداف و سنجش منطقی عملکرد، فرصت عالی‌تری برای مدیران در جهت رضایت شخصی فراهم می‌شود.

۹. ضعف‌ها و مشکلات را مشخص می‌کند

مدیریت مبتنی بر هدف به دلیل اینکه ساختار سازمانی و ارتباطی را بهبود می‌بخشد ضعف‌ها و مشکلات را مشخص می‌کند.

منبع: chetormodirpedia

۱/۵ - (۱ امتیاز)

One Reply to “مدیریت مبتنی بر هدف MBO”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *