هزینه های مالی آموزش

چگونه در هزینه های مالی آموزش صرفه جویی کنیم ؟

امروزه درباره ی آموزشهای مجازی و مزیتهای آن بسیار شنیده ایم ، درباره ی اینکه چگونه میتواند به پیشرفت یادگیری فراگیران کمک کند، محدودیت های زمانی و مکانی را از بین ببرد و تبعیضهای آموزشی را تا حدود زیادی کاهش دهد و برای همه ی افراد در اقصی نقاط کشور با هر موقعیت شغلی قابل ارائه است، تا به حال هر آنچه که مورد بحث بوده است بیشتر به فراگیران مربوط بوده اما آیا برای مجاب کردن خودمان و مدیرانمان برای اینکه به سمت آموزشهای مجازی قدم برداریم این موارد کافی است ؟  به طور قطع جواب شما منفی است!

آنچه که شاید کمتر به آن پرداخته شده است اما جنبه بسیار مهمی از آموزشهای مجازی است این است که این نوع آموزش چه منفعتی برای سازمان دارد و چطور می توان مدیران ارشد سازمانی را مجاب به استقبال از آن کرد . اگر بخواهیم به طور صریح و بدون پرده صحبت کنیم همه می دانیم مهمترین و تاثیرگذارترین مساله برای مدیران سازمانی مباحث و منافع مالی است سازمانها همیشه و در هر شرایط مالی که باشند از صرفه جویی استقبال می کنند اما آیا واقعا آموزشهای مجازی باعث صرفه جویی در هزینه های آموزش می شود ؟ بیایید با هم این موضوع را بررسی کنیم ! در واقع در این مقاله تنها به وجوه مالی انواع آموزش خواهیم پرداخت.

ابتدا دوره های آموزشی را به سه نوع تقسیم می کنیم و هزینه های آموزشی هر کدام را بر می شماریم :

  1. آموزش های درون سازمانی
  2. آموزشهای برون سازمانی
  3. آموزشهای مجازی

 

آموزشهای درون سازمانی

  • هزینه استاد و یا اساتید ( که اصولا این مورد شامل هزینه های جانبی مانند ایاب ذهاب و اقامت نیز خواهد بود. )
  • هزینه مکان آموزشی
  • تدارکات شامل پذیرایی (میان وعده ها و نهار و ….)
  • ایاب ذهاب و اقامت فراگیران ( در مواردی که پراکندگی جغرافیایی وجود دارد مثل سازمانهایی که تعدد شعب دارند از جمله بانکها این هزینه ها بیشتر نیز هست )
  • هزینه ساعت کاری کارکنان ( گاهی هزینه هایی مانند هزینه اضافه کار آموزش نیز وجود دارد )
  • هزینه برگزاری آزمون و نظرسنجی ها ( مکان – کاغذ- پرینت و …. )
  • هزینه پکیج آموزشی ( سی دی، جزوه، کتاب و …. )
  • هزینه اطلاع رسانی ها و تعاملات ( پیام کوتاه، تماس با اساتید و فراگیران و ….)

بهتر است به موارد بالا نفرساعتی که کارشناسان آموزش صرف برنامه ریزی، هماهنگی و تدارکات و اطلاع رسانی این نوع آموزشها می کنند را نیز اضافه کنید.

 

آموزشهای برون سازمانی

در آموزشهای برون سازمانی نیز چیزی از هزینه های آموزشهای درون سازمانی کاسته نمی شود زیرا تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد، کماکان وجود دارد حتی هزینه هایی نیز اضافه خواهد شد. (مانند مالیاتها و یا هزینه صدورگواهینامه ) و تنها مزیت آن خلاصی از دردسرها و کارهای وقت گیری مانند هماهنگی ها و تدارکات است .

 

آموزشهای مجازی

 *هزینه برگزاری دوره*

در آموزشهای مجازی تقریبا همه ی هزینه هایی که گفتیم حذف می شود حتی هزینه ای که برای تولید یک محتوای الکترونیکی انجام می شود با توجه به تکرار آن محتوا در دوره های متعدد در طول زمان به صفر می رسد در آموزشهای مجازی به دلیل بازه ی زمانی بیشتر و عدم نیاز به مکان خاص می توان گروههای هدف بالای صد نفر را به صورت همزمان آموزش داد بدون اینکه در کیفیت آموزش فراگیران خللی ایجاد شود.

در آموزشهای مجازی از فرایند ثبت نام تا اطلاع رسانی و برگزاری، نظارت، پایش، آزمون و گزارش گیری و صدور گواهینامه بدون اینکه هزینه ی سرباری برای سازمانها ایجاد کند به عهده ی مجری دوره می باشد و تنها کاری که اداره ی آموزش در این نوع از برگزاری بر عهده دارد نظارت بر محتوای آموزشی است .

 

جدول مقایسه هزینه انواع برگزاری دوره آموزشی

 

آموزشهای درون سازمانی 

آموزشهای برون سازمانی 

آموزشهای مجازی

هزینه استاد و یا اساتیدداردداردندارد
هزینه مکان آموزشیداردداردندارد
تدارکات شامل پذیراییداردداردندارد
ایاب ذهاب و اقامت فراگیرانداردداردندارد
هزینه ساعت کاری کارکنانداردداردندارد
هزینه برگزاری آزمون و نظرسنجی هاداردداردندارد
هزینه پکیج آموزشیداردداردندارد
هزینه اطلاع رسانی ها و تعاملاتداردداردندارد
هزینه مالیاتنداردداردندارد
هزینه برون سپارینداردداردندارد
هزینه برگزاری دورهنداردندارددارد

 

برای اطلاع از چگونگی تولید ، اجرا و برگزاری دوره های آموزشی مجازی در شرکت خود از این صفحه دیدن فرمایید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)