یادگیری مادام العمر

۸ راه برای دنبال کردن یادگیری مادام العمر

قطعا اکثر ما می خواهیم افراد باهوش، آگاه و دارای نظرات و عقاید جالب باشیم و در انجام مکالمات جدی توانمند باشیم. اما وقتی که گرفتار مسائل روزمره هستیم رسیدن به این خواسته دشوار است.

به عنوان یک دانش آموز در مدرسه، یادگیری چیزهای جدید آسان است و در زمان تحصیل در مسیر بمباران دانش و اطلاعات جدید هستیم. اما در زندگی بزرگسالانه هر چه بیشتر مشغول کار، حرفه، فرزند داری و … می شویم، مغز ما بیشتر به روزمرگی دچار می شود. اما چطور میتوان شاگرد مادام العمر بود ؟

در اینجا چند روش برای دنبال کردن یادگیری مادام العمر را مطرح می کنیم :

  1. مطالعه کنید

عادت کنید همیشه چیزی بخوانید. قطعا نمی توان هر چه در دسترس هست را خواند بنابراین لیستی به عنوان “خواندنی” برای خود تهیه کنید. روزانه هزاران کتاب ، مقاله و مطالب دیگر منتشر می شود و در مورد هر موضوعی می توان مطالب قابل توجهی پیدا کرد.

منتظر نباشید که شرایط مناسبی فرا برسد. مثلا اینکه صبر کنید بچه های شما بزرگتر شوند تا زمان کافی برای خواب و مطالعه و … به دست بیارید. با اهداف کوچک مثل یک فصل در روز یا حداقل پنج دقیقه در روز شروع کنید.

با اشتراک در کتابخانه ها یا خرید کتابهای دست دوم هزینه مطالعه را می توان کاهش داد. کتابهای صوتی هم گزینه مناسبی برای سهولت در مطالعه و استفاده از زمانهای خالی است.

۲. با کیفیت مطالعه کنید

مطمئنا می توان هر چیزی را خواند ولی چرا ؟ با گزینه های متعددی که وجود دارد، دلیلی ندارد انرژی و زمان را برای مجله های زرد، رمانهای بی کیفیت عاشقانه یا کتابهای ضعیف توسعه فردی تلف کنیم.

علایق خود را دنبال کنید ولی به مغز خود اجازه رشد دهید و چیزهای جدید را امتحان کنید. زندگینامه های تاریخی، کتابهای غیرداستانی که تفکر شما را به چالش بکشند و یا ادبیات کلاسیک گزینه های خوبی برای شروع هستند.

۳. وقتی تلویزیون تماشا می کنید، به کیفیت تماشا توجه کنید

توصیه بدیهی اولیه این است که حدالامکان به تماشای تلویزیون نپردازید چرا که قطعا از وقت می توان برای انجام ده ها کار بهتر بهره برد. با این حال به نکات زیر توجه کنید :

  • توجه داشته باشید که تلویزیون بیشتر خاموش باشد تا روشن
  • وقتی هم روشن است به تماشای یک برنامه جالب که لایق وقتتان است، بپردازید

ذهن و زمان خود را به تماشای برنامه های بی سر و ته تلف نکنید. چند برنامه که ازشان لذت می برید انتخاب کنید و به صورت محدود ( مثلا ۳ مرتبه در هفته ) تلویزیون را فقط برای تماشای آنها روشن کنید سپس آن را خاموش نموده و به کارهای دیگر بپردازید.

۴. خود را با سایر افراد یادگیرنده احاطه کنید

افرادی که با شما معاشرت می کنند تاثیر بسزایی در نگرش ، انتخابها و سبک زندگیتان دارند. آیا دوستانتان شما را به سوی علایق باکیفیت تر ترغیب می کنند؟ آیا آنها نیز به اتفاقات جهان اطرافشان اهمیت می دهند؟

زندگی کوتاه تر از آن است که صرف شایعات و یا بحث های بیهوده کنید. دوستانی را پیدا کنید که قادر به ارایه خوراک مناسب برای ذهن شما هستند.

۵. با افرادی که از شما متفاوت هستند تعامل داشته باشید

وقتی همواره با افرادی هستید که پیشینه مشابهی با شما دارند، جهان بینی و تجارب متفاوتی را تجربه نخواهید کرد. منطقه راحتی خود را ترک کنید و با افرادی که حداقل انتظار را از رفتارشان دارید دوست شوید. قطعا از میزان یادگیری از آنها متعجب خواهید شد.

با همسایه سالخوره خود آشنا شوید. هنگامی که در صندلی هواپیما با فردی از یک ملیت دیگر یا مذهب دیگر همنشین شده اید با وی دوستانه برخورد کنید و هم صحبت شوید. از دیدگاه سایرین درباره زندگی بشونید و دیدگاه خود را به چالش بکشید.

۶. در بی خبری نمانید

خودتان را با انبوه اخبار بمباران نکنید زیرا دچار افسردگی و ناراحتی خواهید شد. در عوض با دنیای واقعی در تماس باشید. خبر خوانی مناسب خودتان پیدا نکنید تا بتوانید به راحتی به عناوین برتر نگاه بیاندازید. هر از گاهی روزنامه شهر و منطقه خود را به صورت چاپی یا آنلاین مرور کنید. همچنین میتوانید در وبلاگهای با کیفیت مشترک شوید.

اطمینان حاصل کنید که نیم نگاهی به اخبار بین المللی نیز داشته باشید تا به خودتان چشم انداز جهانی بدهید.

۷. لیست تهیه کنید

هنگامی که چند دقیقه وقت اضافی دارید، یادآوری آن چیزهایی که می خواهید در مورد آنها بیاموزید یا امتحان کنید، دشوار خواهد بود. بچه ها در رختخواب هستند، آشپزخانه تمیز است و  چه چیزی را می خواهم بخوانم؟ نمی توانم به خاطر بیاورم!

همانطور که به ایده ها فکر می کنید، آنها را بنویسید. لیست مداوم کتابهایی را که می خواهید بخوانید، وب سایتهایی که می خواهید کاوش کنید یا سرگرمی هایی که می خواهید امتحان کنید، نگه دارید. سپس اغلب به این لیست مراجعه کنید. مانند یادداشتهای روی یخچال یا میز خود آنها را برجسته و بروز نگه دارید.

۸. به فرزندان خود بگویید “من نمی دانم”

وقتی بچه های شما چیزی را از شما می پرسند و شما واقعاً جواب آن را نمی دانید، اعتراف کنید و سپس جواب را با هم کشف کنید. در اینترنت جستجو کنید، به کتابخانه بروید، به موزه بروید یا با کسی با تلفن تماس بگیرید.

به بچه های خود نشان خواهید داد که همه چیز را نمی دانید و چیزهای خاصی برای یادگیری مشکل هستند. به علاوه این یک تجربه پیوند سرگرم کننده مشترکی برای یادگیری چیزهای جدید با هم خواهد بود.

۹. اقدام کنید

وقتی زمان اقدامی فرا می رسد ، فقط تلاش کردن هم حتی یک شروع خوبی است. به لیست خود مراجعه کنید و روزانه یک وب سایت جدید را بررسی کنید. کتاب غیر منتظره ای را از کتابخانه امتحان کنید و آن را در محلی نگه دارید تا قابل رویت و به راحتی در دسترس باشد.

هر روز به موضوعات و نکات جدید توجه کنید. چه جواب خود را پیدا کردید و چه علاقه شما از بین رفت، ادامه دهید. هیچ آسیبی به شما وارد نشده است. اما اگر عمیق تر کنکاش کنید و سؤالات جالب تری پیدا کنید، ممکن است در مسیر وسعت دادن به ابعاد زندگی خود باشید.

هرگز یادگیری را متوقف نکنید. برای بچه های خود الگوی مناسبی باشید و از زندگی خود نهایت استفاده را ببرید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *