iso

ارتقاء استاندارد آموزش iso10015 به استاندارد iso29990 

جدید ترین استانداردی که تاکنون در زمینه آموزش تدوین شده است استاندارد iso29990 هست که در سال ۲۰۱۰ توسط BSI (موسسه استاندارد بریتانیا) تدوین شده که دارای گواهینامه معتبر بین المللی است .ویژگی اصلی‌ که این استاندارد را از سایر استاندارد های حوزه آموزش متمایز می‌کند توجه و تمرکز اصلی به بحث یادگیری (learning) به جای بحث آموزش (Training) است . این جایگزینی نتیجه گرایی و تایید بر نتیجه آموزش یعنی “یادگیری” می باشد، آموزشی که ممکن است از طریق راه های گوناگونی از قبیل آموزش در کلاس درس، آموزش از راه دور از طریق تکالیف و … ارائه گردد.
این استاندارد علاوه بر واحد آموزش سازمان‌ها و یا سازمان‌هایی که فعالیت اصلی‌ آنها آموزش است در تمامی سازمان‌ها قابل پیاده سازی است.
دیدگاه قدیم در خصوص یادگیری به این صورت بود که آموزش به صورت رسمی صورت پذیرد یعنی یادگیری به صورت حضوری و سرکلاس اتفاق بیافتد که برای سازمان هایی که دارای شعبات بسیار بودند و متمرکز نبودند امری دشوار بود و موجب منفک شدن کار و افزایش هزینه را به دنبال داشت،آموزش همه افراد با یک روش یادگیری صورت می پذیرفت و به مهارت و توانایی هر فرد توجهی نداشت و مشکلاتی دیگر از این قبیل اما در دیدگاه مدرن یادگیرنده به عنوان جستجو کننده دانش در نظر گرفته میشود و این دیدگاه تاکید بر سرعت در انتقال آموزش ، همخوانی محتوا با فراگیر ، قانونمند بودن به روز شدن اطلاعات ، اقتصادی بودن به جهت هزینه و میزان سرمایه گذاری و . . . دارد.
iso29990 علاوه بر فرآیند های کلیدی استاندارد ۱۰۰۱۵ که به ترتیب تعریف نیازها ، طراحی خدمات ، خدمات ، پایش و ارزیابی بود به مواردی همچون مدیریت ریسک و مدیریت مالی ، ارزیابی کارکنان و همکاران هم از نظر مهارت و هم رقابت برای بهسازی حرفه ای ، تخصیص منابع ، دستورالعمل ممیزی داخلی برای اطمینان از استقرار مستمر الزامات ، سیستمی برای گرفتن بازخورد از مشتریان و مدیریت شکایات آنها ، مدیریت ارتباطات (داخلی و بیرونی) ، فرآیند اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه ، الزامات منطبق بر مدیریت راهبردی نظام آموزش سازمان ، الزامات عمومی برای مستندات و بازنگری به وسیله خط مشی مدیریت، اهداف و فعالیت های سازمان تاکید دارد.
ایده در جهت نتیجه گرایی بهتر یادگیری بر طبق استاندارد iso29990 به ایجاد یک سیستم برای شناسایی به طور مثال شناسایی برنامه اقدامات طراحی شده برای دستیابی به اهداف کسب وکار، ایجاد یک سیستم مناسب مدیریت مالی به طور مثال تخصیص بودجه مورد نیاز جهت برنامه ریزی و اجرای نیازهای یادگیری و ارزیابی ، مدیریت و کاهش ریسک در بخش آموزش می پذیرد.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)