سیستم‌های یکپارچه مدیریت آموزش، آزمون و یادگیری

دکترکوروش فتحی واجارگاه

دکترکوروش فتحی واجارگاه

دکتر کورش فتحی واجارگاه تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه اصفهان آغاز کرد و پس از اتمام این دوره در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران به تحصیل پرداخت. وی سپس مدرک دکتری خود را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ و سپس دوره تخصصی در خصوص مدیریت پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی را در دانشگاه کاسل آلمان و فرصت مطالعاتی را در دانشگاه های ساترن کراس و گریفیث کوئینزلند گذراند.ایشان هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی می باشد.

حوزه تخصص و فعالیت حرفه‌ای

  • برنامه‌ریزی درسی (Curriculum Planning) و نظریه‌های برنامه درسی
  • آموزش ضمن خدمت کارکنان و طراحی نظام‌های آموزشی برای سازمان‌ها و مؤسسات
  • یادگیری سازمانی و توسعه منابع انسانی (Human Resource Development / L&D) — با نگرش به تحول پارادایم آموزش به یادگیری و بهسازی منابع انسانی در هزاره سوم
  • مدیریت پژوهش در سازمان‌ها، چگونگی برنامه‌ریزی، اجرای پژوهش و به‌کارگیری نتایج آن در سازمان

آثار برجسته و کتاب‌ها

کوروش فتحی واجارگاه نویسنده و مترجم چندین کتاب مهم در زمینه برنامه‌ریزی درسی، آموزش عالی، آموزش ضمن خدمت و بهسازی منابع انسانی است. برخی از آثار برجسته:

  • اصول برنامه ریزی درسی
  • برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، روشی سیستماتیک برای طراحی و مدیریت آموزش کارکنان در سازمان‌ها
  • هویت های برنامه درسی، بررسی نظریه‌ها و رویکردهای معاصر در برنامه‌ریزی درسی
  • برنامه ریزی درسی آموزش عالی، تمرکز بر نظام آموزش عالی و چالش‌های برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها
  • مدیریت یادگیری در سازمان ها، نگاهی به تحول پارادایم آموزشی به یادگیری و تأکید بر توسعه منابع انسانی در هزاره سوم

علاوه بر این‌ها، آثار دیگری نیز دارد مانند مقدمه‌ای بر مدیریت پژوهش در سازمان‌ها که نشان‌دهنده وسعت نگاه او به آموزش، پژوهش و سازمان است.

نقش و تأثیر در فضای آموزش، دانشگاه و سازمان‌ها

دکتر فتحی واجارگاه نقشی مهم در گسترش نگاه علمی و سیستماتیک به «برنامه‌ریزی درسی» در ایران دارد. فراتر از آموزش صرف: طراحی دقیق، بازبینی، به‌روزرسانی و ارزیابی برنامه‌های درسی به‌گونه‌ای که با نیازهای جامعه و سازمان هماهنگ باشند.ایشان از آن دست متخصصانی است که هم در دانشگاه تدریس می‌کند، هم برای سازمان‌ها و مؤسسات اجرایی مشاوره می‌دهد  مانند برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، طراحی سیستم‌های یادگیری سازمانی، و بازنگری ساختارهای آموزشی. تفکر او به سمت یادگیری مداوم، توسعه منابع انسانی و یادگیری سازمانی است، مفاهیمی که در دنیای امروز با تحولات سریع فناوری و بازار کار بسیار حیاتی‌اند. همچنین ایشان یکی از فعالان علمی در عرصه نشریات و پژوهش است: برای مثال سردبیر مجله/فصلنامه تخصصی در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی بوده است.

مهمترین اثر گذاری ایشان بنا نهادن انجمن علمی آموزش و توسعه سرمایه های انسانی بود که به نظر متخصصان، نقطه عطف ارتباط آموزش و توسعه با سازمان ها در جهت پیاده سازی علمی آموزش و توسعه بوده.

چرا برای متخصصان  یادگیری و توسعه و آموزش سازمانی، شناخت کوروش فتحی واجارگاه مهم است؟

اگر شما در سازمان، شرکت یا مؤسسه‌ای فعالیت می‌کنید و به «توسعه منابع انسانی»، «یادگیری کارکنان»، «آموزش ضمن خدمت»، یا «بازنگری برنامه درسی/آموزشی» فکر می‌کنید آثار و رویکرد ایشان می‌تواند نگاه نظام‌مند، علمی و عملیاتی به شما بدهد. کتاب‌ها و مقالات ایشان مرجع خوبی هستند برای طراحی ساختار آموزشی، تدوین برنامه درسی (چه در مقطع دانشگاهی و چه برای آموزش کارکنان)، و برای کسانی که می‌خواهند رویکرد «یادگیری سازمانی» را در شرکت خود پیاده کنند. همچنین اگر می‌خواهید پژوهش در حیطه آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی انجام دهید، تجربه علمی ایشان چه در محیط داخل و چه تجربه بین المللی می‌تواند یک الگوی مرجع باشد.

سبک فکری و ویژگی‌های حرفه‌ای

در تحلیل نوشته‌ها و سخنرانی‌های دکتر فتحی واجارگاه چند ویژگی همیشه دیده می‌شود:

  • نظام‌مندی و انسجام فکری
  • توجه به ریشه‌های نظری، همراه با کاربرد عملی
  • دقت تحلیلی و پرهیز از ساده‌سازی‌های غیراصولی
  • تلفیق آموزش، پژوهش و توسعه سازمانی
  • تأکید بر نقش یادگیری در تحول فرد، سازمان و جامعه

به همین دلیل، آثار و ایده‌های او هم برای دانشگاهیان و هم برای مدیران منابع انسانی و متخصصان آموزش ارزشمند است.

جمع‌بندی

کوروش فتحی واجارگاه را می‌توان یکی از اثرگذارترین متخصصان معاصر ایرانی در حوزه برنامه‌ریزی درسی، آموزش و توسعه منابع انسانی دانست. او با ترکیب تئوری و عمل، با انتشار کتاب و مقاله، تدریس دانشگاهی و مشاوره سازمانی، سهم مهمی در ارتقای کیفیت نظام‌های آموزشی و توسعه نیروی انسانی در ایران دارد.