دکتر فیروز نوری کلخوران
پژوهشگر و متخصص آموزش و توسعه منابع انسانی با رویکرد مهندسی یادگیری است. دکتر فیروز نوری، از چهرههای فعال و شناختهشده در حوزه «آموزش و توسعه منابع انسانی»، «برنامهریزی آموزشی / توسعه شایستگی» و «طراحی نظام یادگیری برای سازمانها و صنایع» در ایران است. او هم پژوهشگر است، هم مشاور، هم مدرس دورهها و هم نویسنده یعنی ترکیبی از نظریه، پژوهش و عمل.
پیشینه تحصیلی و حرفهای
ایشان دارای دکتری در رشته برنامهریزی درسی از دانشگاه شهید بهشتی و هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان می باشد. به این ترتیب، ایشان یک متخصص حرفهای است که هم در فضای دانشگاهی (پژوهش و تدریس) و هم در فضای صنعت و سازمان حضور دارد، چیزی که در حوزه «یادگیری سازمانی و توسعه منابع انسانی» ارزش بالایی دارد. همچنین ایشان مدیر داخلی و عضو هیات تحریه فصلنامه علمی آموزش و توسعه منابع انسانی هستند.
حوزههای تخصصی و محوری فعالیت
ایشان عمدتاً در حوزههای زیر فعال است:
- برنامهریزی آموزش و بهسازی منابع انسانی (با تمرکز بر استانداردها و شایستگیها)
- طراحی نظام یادگیری سازمانی و توسعه کارکنان — بهویژه در شرکتها و صنایع
- آموزش و مشاوره برای استقرار استانداردها (مثل (ISO 10015) در سازمانها و صنایع.
- پژوهش و نشر علمی در حوزه منابع انسان با مقالات متعدد در موضوعاتی مثل طراحی مدل توسعه منابع انسانی، ارزیابی اثربخشی دورهها، طراحی خدمات یادگیری جدید، مدلهای یادگیری مبتنی بر فناوری و…
آثار علمی و حرفهای مهم
از جمله آثار و خروجیهای مهم ایشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کتاب برنامهریزی آموزش و بهسازی منابع انسانی(اثری که استقرار استاندارد ISO 10015 در سازمانها و الزامات فنی آن را تشریح میکند).
- همکاری در تألیف کتاب مدیریت یادگیری و توسعه کارکنان به همراه دیگر متخصصان حوزه.
- مقالات پژوهشی در ژورنالهای تخصصی(بهطور مثال مقالهای با عنوان «طراحی مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر رویکرد منتورینگ (SDTP)» منتشرشده در ۱۴۰۴).
- پژوهش درباره «نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
- طراحی خدمات یادگیری مبتنی بر فضای رایانش ابری (BOM)
- مدل تصمیمگیری برای انتخاب روشهای آموزش و یادگیری
- مدل توسعه شایستگی
- و موارد مشابه که نشاندهنده طیف وسیع موضوعات مورد علاقه و توان علمی او است.
رویکرد و سبک فکری / حرفهای
دیدگاه ایشان در تمام آثار و فعالیتهایش تا حد زیادی با یک فلسفه منسجم همراه است. آموزش و یادگیری بهعنوان یک فرایند سیستماتیک و مهندسیشده نه صرفاً دوره و کلاس، بلکه چرخه طراحی، اجرا، پایش، ارزیابی و بهبود تمرکز دارد. تطبیق مفاهیم جهانی با شرایط بومی ایران که مثالش مدل «MTM» که در سال ۱۳۹۲ پیشنهاد دادند، مدلی برای توسعه آموزش و بهسازی منابع انسانی بر اساس اقتضائات داخلی است.
ترکیب پژوهش، مشاوره و اجرا: یعنی آنچه در کتاب و مقاله میدهد، آزمونش را در سازمان واقعی پس داده است؛ به همین دلیل آثارش هم کاربردیاند، هم علمی.
توجه همزمان به آموزش رسمی، فنی و مهارتمحور در سازمانها؛ این یعنی نگاه به توسعه نیروی انسانی در سطوح مختلف مهارت فنی، شایستگی شغلی، مسیر شغلی، یادگیری مادامالعمر و …
چرا ایشان برای فعالان حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی مهم هستند؟
استقرار استانداردهای حرفهای آموزش و یادگیری
طراحی نظام یادگیری و توسعه شایستگی کارکنان
تبدیل آموزش به «ابزار رشد» نه فقط دوره
طراحی ساختار یادگیری بلندمدت (منتورینگ، یادگیری مبتنی بر عملکرد، یادگیری سیار، یادگیری ترکیبی و …)
جمعبندی
دکتر فیروز نوری را میتوان بهعنوان یکی از پیشگامان مدرن برنامهریزی آموزش و توسعه منابع انسانی با نگاه سیستمی و استانداردمحور در ایران به شمار آورد؛ فردی که با ترکیب پژوهش، مشاوره و اجرا، تلاش کرده آموزش را به یکی از ستونهای اساسی توسعه منابع انسانی و یادگیری سازمانی تبدیل کند.