نگهداری و مراقبت از نرم افزار

نرم افزارها مانند هر وسیله، ابزار یا حتی موجود زنده برای افزایش عمر و فعالیت در بهینه ترین وضعیت خود نیازمند رسیدگی و اقداماتی در راستای نگهداری می باشند. برخی از این اقدامات به صورت مداوم انجام می شوند و برخی دیگر به صورت دوره ای و با گذشت مدت زمان قابل توجهی از بهره برداری لازم الاجرا هستند. در خصوص نرم افزارهای سازمانی با توجه به اینکه معمولا بخش قابل توجهی از قابلیت ها کارایی از نوع انبار داده دارند، توجه به اطلاعات جهت حفظ سرعت، دقت و کارایی آنها از اهمیت دو چندانی برخوردار است. هنگامی که یک نرم افزار به مدت قابل توجهی طی سه، پنج، ده یا حتی بیشتر در یک سازمان خدمت رسانی می کند در اثر عوامل غیر قابل اجتناب ممکن است دچار اختلالات داده ای گردد.

    نمونه هایی از اختلالات داده ای :

  • داده های تکراری – Duplicated Data
  • داده های قدیمی بلا استفاده و تاریخ مصرف گذشته – Expired Data
  • عدم یکپارچگی اطلاعات و قطعه قطعه شدن داده ها -Defragmentation 
  • افزونگی اطلاعات – Data Redundancy
  • اندوخته شدن داده های رویدادنگاری – Log Accumulation
  • کندی در واکشی و اصلاح اطلاعات – Performance Issues

موارد فوق که فقط نمونه ای از مشکلات پنهان شکل گرفته در پشت صحنه استفاده از نرم افزارها هستند حاصل عواملی نظیر تغییر سیاست های سازمان، تغییر کاربران، عدم بهره مندی از آموزش کامل و صحیح، تغییر رویه های ثبت اطلاعات، بی دقتی در کاربری محصول، دریافت اطلاعات از سامانه های دیگر و … می باشند.

راهکار 

گام نخست در جلوگیری و رفع این مشکلات، شناسایی آنها می باشد. تیم فنی ایده با مانیتورینگ ساختار پایگاه داده و همچنین مقایسه جزییات اطلاعات با روال مطلوب (best practice) با عنایت به موضوع کسب و کار،اقدام به یافتن اشکالات احتمالی می نماید. در ادامه با تهیه و اجرای اسکرپیتهای تطبیق مدل داده ها موارد شناسایی شده را راستی آزمایی می نماید.
با مشورت با ناظر و بهره بردار سازمان مشتری در خصوص سیاستهای حفظ اطلاعات، اقدامات عملیاتی در جهت تنظیم و میزان نمودن داده ها انجام می گردد.

  • با استفاده از ابزارها و اسکریپتهای تهیه شده داده ها دچار اشکال پاکسازی، یکسان سازی و یکپارچه می گردند.
  • روالها و امور زمان بندی شده بازبینی و بازنویسی می گردند.
  • اندیس های پایگاه داده به عنوان فهرست مطالب ذخیره شده بازسازی می گردند و با مطالعه رفتار بهره برداری سازمان اندیس های بیهوده حذف و موارد جدید ایجاد می گردند. همچنین روالهای زمان بندی شده برای مرتب سازی اندیس ها نیز تداوم رفتار بهینه تعریف می گردد.
  • اطلاعات دریافتی و ارسالی به سایر سامانه های سازمان که ارتباط آنها با محصولات ایده در زمان استقرار یا به صورت موردی به درخواست سازمان انجام شده است بازبینی می گردد و اختلالات ذکر شده در بالا یک به یک در سناریوهای جاری بررسی می شوند.
  • گزارشات کاربری از موارد کندی یا اختلال در فرایندها مطالعه و بررسی می شود.
  • جهت بهره برداری از جدید ترین امکانات، نسخ بروز نرم افزارها بر روی سرور میزبان نصب می شود.
  • گزارشاتی سفارشی جهت شناسایی و نمایش اطلاعات تکراری که به مرور زمان ممکن است توسط کاربران به اشتباه در سیستم ثبت گردند طراحی و جهت مشاهده راهبر سیستم بر روی نرم افزار بار گذاری می گردد.

در صورت تمایل به بهره مندی از امکانات تشریح شده می توانید از طریق سامانه پشتیبانی ایده تیکت ثبت فرمایید یا با شماره زیر تماس حاصل نمایید :

۰۲۱-۴۹۱۱۲۰۰۰  داخلی ۴