R&D مخفف (Research and Development) که به معنی تحقیق و توسعه میباشد نقش بسیار مهمی در موفقیت کاری دارد و به استقامت کسب و کار کمک میکند . تحقیق و توسعه ، کشف دانش جدید درباره محصولات ، فرآیندها و خدمات و بکارگیری دانش برای ایجاد محصولات ، فرآیندها و خدمات جدید و توسعه یافته است که نیازهای بازار را پوشش دهی می نماید.
تحقیق و توسعه (R&D) تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمانها موثر هستند، دارد.واحد تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است. واحدهای تحقیق و توسعه باید جستجوگر تکنولوژی و نوآوری باشند .
حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکتها مشاهده شد.
اهداف تحقیق و توسعه (R & D )
اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان میباشد، براساس اولویتها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین میگردند که میتوان برخی را به شرح زیر نام برد.
- تولید محصول یا محصولات جدید و ارتقای کیفیت
- تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه سازی فرآیندها
- بازدهی سریع سود، بهبود سریع عملکردها
- کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
- پاسخ به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
- مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری
- ارتقای بازدهی فعالیت نیروی انسانی که نهایتا باعث افزایش درآمد افراد نیز میگردد
- افزایش نیروی رقابتی در عرصه های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
- ارتقای میزان خوداتکایی
- تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید
- آنالیز دقیق وضعیت محصولات موجود و آنالیز دقیق میزان کارآمدی برنامه های جاری و پرسنل موجود