سیستم‌های یکپارچه مدیریت آموزش، آزمون و یادگیری

نمونه ای از الگوهای طراحی آموزشی

الگو

 

الگوى طراحى آموزشى بر اساس عوامل چهارگانه يکى از الگو هاى قابل‌ توجه در طراحى آموزشى است که براى اجرا، بازنگرى و اصلاح برنامه بکار مى‌ رود.

الگوطراحی1

الگوى طراحى آموزشى دانشگاه اينديانا

الگوى طراحى آموزشی مورد استفاده در دانشگاه ايندياناى آمريکا نيز يکى از الگو هاى قابل توجه در طراحى آموزشى است. همچنان که در طرح ملاحظه مى‌ شود، مراحل طراحى در اين الگو با تعيين هدف شروع مى‌ شود و سپس در مرحله دوم، تحليل و شناخت فراگیران صورت مى‌ گيرد. در مرحله سوم، محتواى برنامه و فعاليت‌ هاى آموزشى تحليل و انتخاب مى‌ شود، در مرحله چهارم، محتواى آموزشى سازماندهى و تنظيم مى‌ گردد، در مرحله پنجم، با توجه به هدف و محتوا، وسيله آموزشى مشخص مى‌شود، در مرحله ششم، چگونگى اجراى برنامه تحليل مى‌ شود و سرانجام در مرحله هفتم، ارزشيابى مطرح شده نتايج حاصل از ارزشيابى در تقويت و اصلاح مجدد برنامه دخالت داده مى‌ شود و اين چرخه مرتب در فرايند آموزش ادامه پيدا مى‌ کند.

 

الگوی طراحی آموزشی بر اساس ایزو 10015

در این الگو، تاکید بر پرداختن به فاصله های شایستگی می باشد. در ابتدا لازم است تا محدودیت های موجود در مسیر فرایند های آموزش شناسایی شود و همچنین روش های بالقوه موجود آموزشی مد نظر قرار گیرد تا بتوان با استناد به معیارهای انتخابی که بر اساس محدودیت ها و هدف های آموزشی تعیین می کنیم، مناسب ترین روش ها را انتخاذ نمود. گام ها در این مرحله شامل:

  • تعیین محدودت ها
  • روش های آموزشی و معیار های انتخاب. این معیار ها با توجه به زمان، مکان، تسهیلات، هزینه، اهداف آموزش و گروه مورد نظر تعیین می شود.
  • مشخصه برنامه آموزشی
  • انتخاب پیمانکار آموزشی

ماتریس الگو های طراحی آموزشی

الگو هدف روش
 

 

 

عوامل4گانه

 

 

اجرا، بازنگرى و اصلاح برنامه آموزشی

1-تعیین و تحلیل هدف ها

2-تعیین و تحلیل رفتار های ورودی و هدف های جزئی رفتاری

3- تعیین و تحلیل محتوا، روش و وسیله

4-تعیین و تحلیل نظام ارزشیابی

5-بازنگری واصلاح برنامه بر اساس نتایج حاصل از ارزشیابی

 

 

 

 

ایندیانا

 

کاربرد در اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه با رویکرد فرایندی

1-تعیین هدف

2-تحلیل و شناخت فراگیران

3-تحلیل و انتخاب محتوای برنامه

4-سازماندهی و تنظیم محتوای آموزشی

5-تعیین وسیله آموزشی

6-تحلیل چگونگی اجرای برنامه

7-ارزشیابی و اصلاح مجدد برنامه

 

10015

اقداماتی به منظور پرداختن به فاصله های مربوط به شایستگی 1-شناسایی محدودیت های موجود در مسیر آموزش

2-بررسی روش های موجود آموزش و انتخاب مناسب ترین روش بر مبنای معیار انتخاب شده

3-تعیین مشخصه های برنامه های آموزشی و روش های ارزشیابی برای ارائه به مجریان آموزش

4-انتخاب پیمانکار آموزشی مناسب

 

امتیاز دهی به این مطلب
لینک کوتاه : https://ideaco.ir/?p=2334