تولید، انتقال و تسهیل فرآیندهای یادگیری و توسعه مهارتهای حرفهای و رفتاری کارکنان سازمان از طریق آموزشهای حضوری، آنلاین یا ترکیبی به منظور افزایش کارایی، رضایت شغلی و تحقق اهداف استراتژیک سازمان.
مسئولیتها و وظایف کلیدی
- طراحی و اجرای برنامههای آموزشی
- تبیین اهداف آموزشی بر اساس نیازهای سازمان و کارکنان
- آمادهسازی محتوای آموزشی و متدهای مناسب تدریس (کارگاه، سمینار، شبیهسازی و …)
- اجرای دورههای آموزشی حضوری، آنلاین و ترکیبی با استفاده از روشهای متنوع آموزشی
- شناسایی و تحلیل نیازهای آموزشی
- همکاری با واحدهای منابع انسانی و توسعه برای تعیین نیازهای آموزشی کارکنان
- انجام مصاحبه، پرسشنامه یا آزمونهای پیشنیاز برای تعیین سطح دانش و مهارت
- ارزیابی اثربخشی آموزش
- طراحی ابزارهای ارزیابی قبل، حین و بعد از آموزش (پرسشنامه، آزمون، ارزیابی عملی)
- تحلیل نتایج ارزیابی و گزارشدهی به مدیران مربوطه
- بهروزرسانی و بهبود مداوم محتوا و روشهای آموزشی بر اساس بازخوردها
- تسهیل یادگیری فعال
- ایجاد فضای مشارکتی و انگیزشی برای یادگیرندگان
- بهکارگیری روشهای یادگیری فعال مانند یادگیری مبتنی بر مسئله، تمرین عملی، کار گروهی و شبیهسازی
- ارائه بازخورد سازنده و مستمر به شرکتکنندگان
- پشتیبانی و مشاوره پس از آموزش
- پاسخگویی به سوالات و ابهامات یادگیرندگان پس از دوره
- راهنمایی کارکنان برای بهکارگیری مهارتهای آموخته شده در محیط کار
- همکاری در تدوین برنامههای توسعه فردی (IDP) برای فراگیران
- بهروزرسانی دانش تخصصی
- پیگیری روندهای جدید در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی
- حضور در دورههای تخصصی مربیگری و توسعه حرفهای
مهارتها و توانمندیهای کلیدی:
- تسلط به روشها و فنون آموزش بزرگسالان
- مهارت بالای ارتباطی و فن بیان
- توانایی ایجاد انگیزه و مدیریت گروههای آموزشی
- مهارت در استفاده از ابزارهای آموزش آنلاین و فناوریهای نوین
- توانایی تحلیل نیازهای آموزشی و طراحی محتوای مناسب
- مهارت در مدیریت زمان و سازماندهی دورهها
- قابلیت ارائه بازخورد موثر و مدیریت تعارض
مربیان موفق در سازمانهای پیشرو، علاوه بر انتقال دانش، نقش راهنمای توسعه فردی و تسهیلگر تغییر رفتار را ایفا میکنند و در همافزایی تیمها و بهبود فرهنگ سازمانی تأثیرگذارند.
 
				



 
															 
                     
                     
                     
                    