H.R.B.P
شریک تجاری منابع انسانی یک رابط استراتژیک بین منابع انسانی و کسب و کار است. این متخصصان ارشد منابع انسانی درک عمیقی از کسب و کار دارند و اطمینان حاصل میکنند که منابع انسانی به کسب و کار کمک میکند تا اثربخش باشد. با این حال، نقش شریک تجاری منابع انسانی در حال تغییر است. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که این نقش چیست، چه وظایفی را در بر میگیرد و یک شریک تجاری منابع انسانی خوب، چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
تعریف شریک تجاری
شراکت تجاری شامل هرگونه پیوند قراردادی و انحصاری بین طرفین است که نشاندهنده یک اتحاد تجاری میباشد. دو طرف ممکن است توافق نمایند که برای ایجاد و مدیریت یک کسب و کار با یکدیگر همکاری کنند. طرفین ممکن است تیمها، گروهها یا کسبوکارهای جداگانهای باشند که توافق میکنند با یکدیگر برای یک هدف مشترک سودمند همکاری نمایند.
شریک تجاری استراتژیک بودن به چه معناست؟
شریک تجاری استراتژیک رهبری است که در گفتگوها در مورد آینده، ماموریت، اهداف و استراتژی کلی یک شرکت یا سازمان شرکت میکند. یک شریک تجاری استراتژیک، در حالی که عضوی از مدیران ارشد یا تیم رهبری اجرایی نیست، در مکالمات منابع انسانی خودش را نشان میدهد. یک شریک تجاری استراتژیک، مشاوری است که نظرات و ایدههای او ارزشمند میباشد. شریک تجاری منابع انسانی به طور کلی به عنوان یک شریک تجاری استراتژیک در نظر گرفته میشود که میتواند توصیهها، تصمیمگیری و دستیابی به اهداف را ارائه دهد.
متخصص منابع انسانی برای اینکه به عنوان یک شریک تجاری استراتژیک ارزش داشته باشد و شایسته دعوت به گفتگو در مورد آینده سازمان باشد، باید مجموعه خاصی از مهارتها و دانش را به دست آورد. این فرد باید تمام زمینهها و دپارتمانهای کسب و کار را درک کند و بداند که منابع انسانی چگونه میتواند از این جنبهها بهرهمند شود. چنین فردی در گوش دادن به مشکلات و ایدهها و بیان روشن راهحلها مهارت دارد.
شریک تجاری منابع انسانی کیست؟
عملکرد منابع انسانی، تمرکز بر افراد را با جنبه تجاری کارها ادغام مینماید تا به سازمان کمک کند تا به اهداف تجاری خود برسد.از بین تمام متخصصان منابع انسانی، شریک تجاری منابع انسانی عمدتاً با مشتری روبرو است. این بدان معناست که HRBP مستقیماً با مدیران صفی (Line Management) ارتباط دارد. یک HRBP خوب میتواند ارزشی را به سازمان برساند و فرآیندهای تصمیمگیری را هدایت کند. به خصوص در زمانهای تغییر و اختلال، یک شریک تجاری منابع انسانی قوی میتواند تضمین کند که تمام فعالیتهای منابع انسانی از نظر استراتژیک با اولویتهای مدیر صفی همسو هستند. از بین همه افراد در کسب و کار، مدیران صفی بدون شک قویترین درک را از آن دارند. با مشارکت با این مدیران، منابع انسانی میتواند اولویتها را تعیین و تأثیر کسب و کار ایجاد کند.
از آنجایی که شریک تجاری نقش استراتژیکی دارد، بیشتر در کسب و کارهای بزرگ دیده میشود. یک شریک تجاری ممکن است مسئول بین دویست تا چند هزار کارمند باشد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه دامنه کنترل شریک تجاری منابع انسانی بزرگتر باشد، نقش او استراتژیکتر است.
شریک تجاری منابع انسانی چه کاری انجام میدهد؟
شرکای تجاری منابع انسانی با تیمها، مدیران و ذینفعان کلیدی همکاری میکنند تا به ایجاد قابلیتهای سازمان و افراد کمک کنند، و استراتژیها و فعالیتهای موثر افراد را در سازمان شکل دهند و اجرا نمایند. آنها باید درک عالی از سازمان، استراتژی و مشتریان آن و همچنین درک بسیار خوبی از چالشهای مردمی که سازمان با آن مواجه است داشته باشند.
چند فعالیت که به عنوان یک شریک تجاری منابع انسانی در آنها شرکت خواهید کرد عبارتند از:
- ملاقات با ذینفعان کلیدی برای بحث در مورد چالشهای کارمندان
- ارائه راهنمایی در خصوص موارد مربوط به کارمندان مانند بازسازی و برنامهریزی جانشینپروری
- ارائه تخصص در رابطه با کارمندان و ایجاد راهحلهایی برای کمک به حوزه کسب و کار جهت ارائه استراتژی
- تأثیرگذاری و ایجاد روابط با کارمندان و افراد مربوط به کسب و کار
- ارائه تخصص برای تیمهای تخصصی که رویکردهای جدید مربوط به کارمندان را پیادهسازی میکنند
بدون دیدگاه