پنج نوع متداول ارزش های سازمانی

پنج نوع متداول ارزش های سازمانی

Conceptual of business office with wooden blocks with icons, paperclips, binder clips on sage color background top view. horizontal image


۱- ارزش های سرپرستی شرکت

ارزش‌های سرپرستی شرکت نشان‌دهنده تعهد به استفاده مسئولانه از منابع است. هدف این ارزش ها این است که با اتخاذ تصمیماتی که نشان دهنده احترام به کره زمین و مردم آن است، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. نمونه هایی از ارزش های مباشرت شرکتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توجه
  • پایداری
  • تمامیت
  • اخلاق
  • شهروندی خوب

حفظ این ارزش ها ممکن است شرکت ها را به انجام اقدامات زیر سوق دهد:

  • پرداخت حقوق عادلانه به کلیه کارکنان و پیمانکاران
  • اطمینان از کار همه کارکنان و پیمانکاران در شرایط ایمن هستند
  • معرفی مرخصی داوطلبانه تا کارمندان بتوانند به طور منظم با شرکای غیرانتفاعی کار کنند

۲- ارزش های بازار

ارزش های بازار به کسب و کارها کمک می کند تا خواسته ها و نیازهای مشتریان خود را برآورده سازند. این ارزش ها به نحوه فروش و تبلیغ محصولات و خدماتشان مربوط می شود. نمونه هایی از ارزش های بازار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجربه ی مشتری
  • فراگیری و نمایندگی
  • کیفیت
  • صداقت
  • مسئولیت

حفظ این ارزش ها ممکن است شرکت ها را به انجام اقدامات زیر سوق دهد:

  • برآوردن انتظارات و نیاز مشتری با هر تعامل
  • تست کامل تمامی محصولات
  • رسیدگی به شکایات مشتریان به موقع
  • استفاده از مدل هایی با اندازه های مختلف، قومیت ها و هویت های جنسیتی در مطالب بازاریابی

۳- ارزش های مالی

ارزش‌های مالی به روشی که کسب‌وکارها پول خود را مدیریت می‌کنند مربوط می‌شود. این ارزش‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با افزایش سود و اطمینان از اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، ذینفعان را خوشحال کنند. چند نمونه از ارزش های مالی عبارتند از:

  • ثبات اقتصادی
  • نتیجه گرا
  • بهبود مستمر

حفظ این ارزش ها ممکن است شرکت ها را به انجام اقدامات زیر سوق دهد:

  • ایجاد بودجه های روشن به طوری که همه بخش ها بفهمند چه چیزی می توانند خرج کنند
  • تهیه گزارش های مالی ماهانه برای نظارت بر جریان نقدی و نتایج مالی
  • اهدای بخشی از سود به موسسات خیریه محلی

۴- ارزش های تیمی

ارزش های تیم به نحوه کار و تعامل کارکنان مربوط می شود. اغلب افراد خارج از کسب و کار از این ارزش‌ها بی‌اطلاع هستند، اما این ارزش‌ها نقش مهمی در تعریف فرهنگ سازمانی یک کسب‌وکار دارند. چند نمونه از ارزش های تیم عبارتند از:

  • یادگیری
  • شور
  • سرگرم کننده
  • تعادل
  • همکاری

حفظ این ارزش ها ممکن است شرکت ها را به انجام اقدامات زیر سوق دهد:

  • معرفی رویدادهای اجتماعی منظم برای کارکنان، مانند ناهار هفتگی یا نوشیدنی های آخر ماه
  • اجرای برنامه های آموزشی که می تواند به کارکنان در یادگیری مداوم کمک کند
  • تخصیص پروژه های گروهی که در آن کارکنان آن با دیگران کار می کنند و از مهارت های آنها یاد می گیرند
  • تشویق کارکنان خود به گرفتن تمام مرخصی سالانه
  • معرفی شرایط کاری انعطاف پذیر، مانند اجازه دادن به کارمندان برای کار پاره وقت از خانه یا دورکاری تمام وقت

۵- ارزش های هنری

ارزش های هنری باورهایی هستند که در اطراف تفکر اصیل هستند. حفظ این باورها به کسب و کارها کمک می کند تا خود را متمایز کنند و به طور منحصر به فرد به جلو حرکت کنند. چند نمونه از ارزش های هنری عبارتند از:

  • خلاقیت
  • نوآوری
  • جسارت
  • کنجکاوی

حفظ این ارزش ها ممکن است منجر به انجام اقدامات زیر توسط شرکت ها شود:

  • اختصاص پروژه های گروهی به گونه ای که کارمندان مختلف بتوانند در یافتن راه حل های خلاقانه با یکدیگر همکاری کنند
  • توانمندسازی همه کارکنان خود برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در جلسات
  • برگزاری اتاق‌های فکر سالانه که در آن کارکنان آن می‌توانند به صورت گروهی روی پروژه‌های جدیدی کار کنند که می‌تواند برای کسب‌وکار ارزش‌آور باشد
  • ثبت نام کارمندان در سمینارها و کنفرانس ها تا بتوانند دیدگاه ها و روش های جدید انجام کارها را بیاموزند
  • تشویق کارکنان به پذیرش و عبرت گرفتن از شکست، به طوری که آنها احساس راحتی بیشتری می کنند تا ریسک هایی را انجام دهند که می تواند منجر به نوآوری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید