Rate this post
تویوتا به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو ساخت خودرو در جهان شناخته میشود که مدیریت منابع انسانی در خط مشی و عملکرد این شرکت جایگاه بالایی دارد. ۴ هدف مهم در چارچوب مدیریت منابع انسانی این شرکت عبارتند از:
- یکپارچگی سازمانی:براساس این هدف، اهداف فرد و تیم باید یکپارچه بوده و تابع اهداف سازمانی باشند
- تعهد:تویوتا برای وفاداری و تعهد کارکنان ارزش زیادی قائل است. برای به دست آوردن تعهد کارکنان، معیارهایی مانند حلقههای کیفیت و مشارکت کارکنان لازم است
- انعطافپذیری و سازگاری:برای تحقق انعطافپذیری در سازمان، اختیارات تیمی به اختیار فردی ترجیح داده میشود. تیمها وظیفهگرا بوده و میتوان به اقتضای شرایط آنها را تغییر داد. هدف سازگاری از طریق کسب مهارتهای مختلف و چرخش شغلی به دست میآید
- کیفیت:جهت حصول اطمینان از کیفیت محصول از تکنیکهای گروه همتا و نظارت تیمی استفاده میشود
تویوتا شیوههای استخدامی مختلفی مانند تضمین کیفیت محصول، بهبود مستمر، جلسات توجیهی روزانه تیم، قراردادهای موقت، پرداخت براساس عملکرد، آموزش تصمیمات جمعی و غیره را دنبال کرده است. بر اساس این مدل، یک استراتژی مدیریت منابع انسانی صحیح باید دارای یک هدف کاملا مرتبط با هدف سازمانی بوده و این هدف باید با تکیه بر شیوههای اصلی مدیریت منابع انسانی ارائه شود.
تعداد بازدید : 4