سیستم‌های یکپارچه مدیریت آموزش، آزمون و یادگیری

روش ارزیابی فلاندرز (Flanders Interaction Analysis Categories or FIAC)

روش ارزیابی فلاندرز

به تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی در فرایند آموزش اشاره دارد. این روش شامل مشاهده و تحلیل تعاملات کلامی مدرس و فراگیر است که به بهبود کیفیت فرایند آموزش کمک می‌کند.

روش ارزیابی فلاندرز در سال ۱۹۷۰ توسط پژوهشگری به نام فلاندرز در آمریکا طراحی شد.

 

روش کار

در این روش، یک مشاهده‌گر(کارشناس آموزش) رفتار اعضای کلاس را در طول فرایند تدریس ثبت می‌کند.

فعالیت‌ها بر اساس شماره‌های مشخص شده رده‌بندی می‌شوند.

در هر دقیقه، بیست شماره مربوط به جدول ثبت می‌شود.

 

کاربردها

امکان مقایسه مدت زمان صحبت کردن مدرس و فراگیر را فراهم می‌کند.

می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف و قوت شیوه‌های آموزشی مدرس کمک کند.

به عنوان معیاری برای سنجش میزان سکوت یا عدم درک فراگیران در طول تدریس عمل می‌کند.

 

نتایج و تحلیل‌ها

داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند به تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف ساختار کلاس‌ها کمک کنند.

بر اساس داده‌های FIAC، دو سوم از زمان کلاس صرف صحبت کردن می‌شود که دو سوم آن توسط مدرس انجام می‌شود.

این اطلاعات می‌توانند به بهبود روش‌های آموزشی و افزایش کیفیت تدریس کمک کنند.

 

نتیجه گیری

با استفاده از نرم افزار مدیریت فرایند آموزش ایده و با مراجعه به بخش ارزشیابی اثر بخشی، می توان این فرایند را با استفاده از نرم افزار پیاده سازی و نتایج تحلیل آن را توسط نرم افزار مدیریت فرایند آموزش مشاهده نمود.

1/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه : https://ideaco.ir/?p=21991