جدول تقسیم کار

بررسی ساده ۲ روش برآورد نیروی کار در محیط های سازمانی

کارسنجی (جدول کار)

جدول تقسیم کار جدولی است که نشان می دهد کارکنان سازمان در یک مدت معین (مثلا یک هفته)چه کارهایی را انجام می دهند و چه مقدار زمان را صرف انجام این کارها می کنند. به این ترتیب با استفاده از جدول تقسیم کار می توان مشخص کرد که چه کارها و فعالیت هایی در یک مدت معین انجام می شود. چه اشخاصی این کارها را انجام می دهند و هر یک از کارکنان سازمان چند ساعت از وقت خود را صرف انجام یک کار می کنند.

موارد استفاده از جدول تقسیم کار

  1. برای تقسیم درست و منطقی کار بین کارکنان سازمان
  2. به منظور استفاده صحیح از تخصص و مهارت هر یک از کارکنان به طوریکه به هریک ازآنان کاری در حد تخصصش محول شود
  3. برای تعیین تعداد افراد مورد نیاز برای انجام یک کار یا یک سازمان
  4. به منظور جلوگیری از کندی کار و ایجاد سهولت در انجام امور
  5. برای تعیین میان کارایی و سنجش کارکنان

 مزایای جدول تقسیم کار

  • کسب اطلاع ازحجم واقعی کار و نحوه توزیع آن در بین پست های سازمان
  • شناخت محل های تراکم کار از یک سو و تراکم نیروهای انسانی از سوی دیگر
  • آگاهی از تکرار و تداخل وظایف
  • آگاهی از نحوه اختصاص وقت به هر یک از وظایف
  • آگاهی از نحوه تطبیق ونوع و ماهیت وظیفه با تخصص کارکنان
  • کسب اطلاع از اوقات اضافی کارکنان
  • آگاهی از تعداد واقعی نیروی انسانی مورد نیاز
  • ارزشیابی کارکنان و به دست آوردن مبنایی برای تعیین حقوق و مزایای آنها

محدودیت های جدول تقسیم کار

  • احتمال واقعی نبودن اطلاعات دریافتی از کارکنان
  • مشکل تعیین زمان واقعی برای برخی از وظایف

 مراحل تهیه و تنظیم جدول تقسیم کار

  1. انتخاب واحد بررسی
  2. تهیه فهرست وظایف کارکنان
  3. تهیه فهرست فعالیت ها
  4. تهیه جدول تقسیم کار برای وضع موجود
  5. تجزیه و تحلیل جدول تقسیم کار وضع موجود و کشف نقایص آن
  6. تهیه جدول تقسیم کار پیشنهادی
  • آیا کلیه فعالیت های که در این واحد انجام می شود به این واحد تعلق داره؟
  • کدام یک از فعالیت ها بیشترین وقت را به خود اختصاص می دهند و آیا لازم است این مقدار زمان صرف آنها شود؟
  • چه مقدار وقت صرف کارهای غیر ضروری مشود ؟ منظور از کار غیر ضروری کاری است که در تامین اهداف سازمان اثری ندارد مثل شرکت در بعضی جلسات
  • آیا از تخصص و مهارت کارکنان به نحو مطلوب استفاده می شود؟
  • آیا حجم کار تقسیم شده متناسب است؟
  • آیا وظایف ارجاعی به کارکنان به هم مرتبط است؟
  • آیا تقسیم بندی وظایف(جزء کردن وظیفه ها) خوب انجام شده؟
  • آیادر تقسیم وظایف روحیه و علاقه افراد لحاظ شده؟
  • آیا در تعیین افرادی که با هم ارتباط کاری دارند به وجود علاقه مشترک و تشابه شخصیتی توجه شده ؟
  • آیا در انجام وظایف تداخل و تکرار وجود دارد؟

نمودار جریان کار

نمودارجریان کار جدولی است که با استفاده از علایم ویزه مراحل مختلفی را که برای انجام یک کار یا فعالیت از ابتدا تا انتها انجام می شود بیان می کند همچنین زمان و مسافت هریک از مراحل را نشان می دهد. با کمک نمودار جریان کار می توان علل به وجود آورنده مشکل را روی صفحه به آسانی جستجو و پیدا کرد و با آزمایش های مکرر تغییر دادن تقدم و تاخر مراحل کار و نیز ایجاده سایر تغییرات لازم مناسب ترین شکل جریان کار راکشف کرد.

 موارد استفاده از نمودار جریان کار

  • بررسی تعداد افراد مورد نیاز برای برای اشتغال در سازمان و تعدیل نیروی انسانی
  • بررسی علل مواجهه سازمان با افزایش حجم کار در برخی از مواقع
  • بررسی دلایل ایجاد وقفه در برخی از مراحل کار و ایجاد تراکم بیهوده در مراحل دیگر
  • ساده سازی و کاهش پیچیدگی های کارهای تخصصی
  • بررسی علل بروز خستگی بیش از حد کارکنان
  • بررسی دلایل پایین بودن کارایی ماشین ها و ابزارآلات و کاهش مرغوبیت کالاهای تولیدی
  • بررسی علل افزایش غیر عادی هزینه ها و افزایش بیش از حد معمول تعداد نیروی انسانی سازمان ها

انواع نمودار جریان کار

  1. نمودار جریان کار عمودی(یک ستونه)
  2. نمودار جریان کار افقی (چند ستونه)

سئوالات مطرح در تجزیه و تحلیل نمودار جریان کاروضع موجود

  • در این مرحله چه کاری انجام می شود ؟
  • چرا این مرحله از کارانجام می شود ؟
  • چرا این مرحله از کار توسط این شخص انجام می شود ؟
  • چرا این مرحله از کار در این موقع انجام می شود؟ (تقدم و تاخر)
  • چرا این مرحله از کار در این محل انجام می شود ؟
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *