چالش نرم‌افزاری سال کبیسه ۱۴۰۳

گردش کامل زمین به دور خورشید حدوداً ۳۶۵ شبانه روز و ۶ ساعت طول می‌کشد. در صورت چشم‌پوشی از ۶ ساعت در تقویم مسائلی به وجود می‌آید؛ به کمک سال کبیسه تقویم با فصل‌ها هماهنگ می‌شود. در این مطلب به چالش‌هایی که در سال‌های کبیسه اتفاق می‌افتند می پردازیم.

سال کبیسه چیست؟

همانطور که می‌دانیم سال‌های کبیسه به جای ۳۶۵ روز ۳۶۶ روز هستند و به طور معمول هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهند. در واقع به سال‌هایی کبیسه می‌گویند که یک روز به آخرین ماه سال اضافه می‌شود و اسفند از ۲۹ روز به ۳۰ روز تغییر می‌کند. این روز بین‌المللی در تقویم میلادی هم وجود دارد که یک روز را به فوریه اضافه می‌کنند و این ماه از ۲۸ روز به ۲۹ روز تبدیل می‌شود.

کبیسه‌های ۵ ساله چگونه اتفاق می‌افتند؟

تقویم هجری شمسی با کبیسه‌های ۴ و ۵ ساله تنها تقویمی است که هیچ خطایی ندارد. معمولاً هر ۴ سال یک‌بار سال کبیسه خواهیم داشت؛ اما هر ۲۹، ۳۳ و ۳۷ سال‌ کبیسه‌های ۵ ساله در تقویم دیده می‌شوند. این اتفاق به دلیل کمتر بودن کسر سال شمسی از ۶ ساعت در طول سال‌های متفاوت به ندرت پیش می‌آید.

اگر بر پایه‌ی قوانین ثابت، تقویم تنظیم شود در کبیسه‌گیری خطا به وجود می‌آید و دقت زمان‌بندی بلندترین شب و کوتاه‌ترین روز سال دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل کبیسه‌ها در دوره‌های زمانی بلند مدت هیچ نظم تکرار شونده‌ای ندارند. اما با توجه به اینکه آخرین کبیسه ۵ ساله در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی رخ داده، کبیسه ۵ ساله بعدی به دلیل تکرارپذیری بیش از ۸۰ درصد کبیسه‌های ۳۳ ساله، در سال ۱۴۰۸ هجری شمسی به وقوع خواهد پیوست.

چالش‌های سال کبیسه

با توجه به اینکه سال ۱۴۰۳ کبیسه است و کبیسه بعدی ۵ ساله خواهد بود، این مسئله در جنبه‌های مختلف از جمله زندگی روزمره، کار، تحصیل و… تاثیر می‌گذارد. فناوری و اطلاعات یکی از شاخه‌های تاثیرپذیر در این زمینه محسوب می‌شود. در بسیاری از برنامه ها، اپلیکیشن ها، سایتها و ابزارهای کاربردی فارسی، اسفند ماه سال جاری ۲۹ روزه نمایش داده می شود و شروع سال ۱۴۰۴ به جای جمعه، پنجشنبه ثبت شده است.

مدیران و کارشناسان IT و توسعه‌دهندگان نرم افزارها به منظور برنامه‌ریزی باید از این رویداد باخبر باشند و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

مجموعه‌ی ایده در راستای ارائه‌ی راهکارهای نوین در حوزه‌ی آموزش و یادگیری سازمانی با استفاده از نرم‌افزارهای کارآمد، بمنظور جلوگیری از آشفتگی زمانی و مشکلات پیرامون آن، تقویم خود را با کبیسه‌های پیش رو تطبیق داده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *