یادگیری آنلاین

۵ اصل طراحی یادگیری برای بهبود دوره های آنلاین

موفقیت در آموزش و یادگیری الکترونیکی، تصادفی نیست. در واقع، یادگیری آنلاین موثر، نتیجه یک فرآیند برنامه ریزی شده و استراتژیک است. مطمئناً کافی نیست که در هنگام ایجاد دوره آنلاین خود، تنها متخصص موضوعی باشید، دانستن اصول طراحی آموزشی در ثبت موفقیت پلت فرم شما به همان اندازه حیاتی است. آیا از خود پرسیده اید که چرا ۴۰ تا ۶۰ درصد از یادگیرندگان دوره های الکترونیکی را ترک می کنند؟ این عمدتا به دلیل طراحی ضعیف دوره است که منجر به یک تجربه یادگیری رضایت بخش می شود. دوره های آنلاین شما ممکن است شگفت انگیزترین محتوا را داشته باشند اما، اگر طراحی دوره مورد نظر، شما را خشنود نکند، دوره شما به هدف خود نخواهد رسید. ما پنج اصل طراحی آموزشی اثبات شده را که بهبود دوره آنلاین شما را تضمین می کند، به اشتراک می گذاریم.

طراحی آموزشی در آموزش و یادگیری الکترونیکی چیست؟

فرآیندی است که توسعه یک دوره آنلاین یا محصول آموزشی را هدایت می کند. این یک نقش اساسی را در طراحی و ارائه یک دوره آنلاین در یک پلت فرم آموزش الکترونیکی ایفا می کند. برای درک دقیق مفهوم طراحی آموزشی، اجازه دهید چارچوب ADDIE ، فرآیند طراحی آموزشی را بررسی کنیم. چارچوب ADDIE کل فرآیند ایجاد یک دوره را هدایت می کند. از مرحله تجزیه و تحلیل شروع می شود که در آن اهداف پس از تجزیه و تحلیل نیازهای اولیه مخاطب تعیین می شود. مرحله بعدی طراحی و توسعه درسی است که در آن محتوا و سیستم نمره دهی نهایی شده است. در نهایت دوره را نهایی شده و در پایان اجرا و ارزیابی می گردد که شامل آزمون تضمین کیفیت نیز می باشد. همچنین ارزیابی می شود که آیا اهداف تعیین شده محقق شده اند یا خیر.

ادیل مدل

 ۱ . دوره را با سرعتی موثر ساختار دهید

دستور مخفی پشت یک دوره موفق، ساختار دوره و نحوه طراحی و سرعت آن است. سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که چگونه می توان تعیین کرد که بهترین سرعت برای یک دوره موفق چیست؟ ما به شما توصیه می کنیم عوامل زیر را برای تعیین سرعت موثر برای دوره خود تجزیه و تحلیل کنید:

      • در حین ایجاد دوره، پیشینه یادگیرندگان را در نظر بگیرید. آزمون‌ ها و چالش‌ هایی را در محتوای دوره خود بگنجانید که یاد گیرندگان بتوانند به آن‌ها به ‌طور مؤثر بدون بارگذاری بیش از حد رسیدگی کنند.
  • همیشه در میان کل فراگیران که ثبت نام کرده اید، تعدادی فراگیر سریع وجود دارند که مشتاقانه منتظر یادگیری بیشتر هستند. افراد کنجکاو از آن بهره مند می شوند و مهارت های خود را بیشتر می کنند و دانش کسب می کنند.
  • محتوا را در ماژول های کوچکتر سازماندهی کنید. یک قالب استاندارد از کل دوره را حفظ کنید و بخش های طولانی تر را به بخش های فرعی کوچکتر تقسیم کنید. هنگامی که اطلاعات در بخش های کوچک به اشتراک گذاشته می شود، یادگیرندگان حفظ آن را آسان تر می کنند.

 

۲.  مطالب مطالعه را با زمینه ارائه دهید

زمانی که مثال‌های واقعی و مرتبط با نظریه، به اشتراک گذاشته می‌شوند، یادگیرندگان سریع‌تر یاد می‌گیرند. زمینه سازی باعث می شود سخت ترین مفهوم آسان تر به نظر برسد و یادگیرندگان تمایل دارند اطلاعات را بسیار سریعتر و برای مدت طولانی تری حفظ کنند. در اینجا نکاتی وجود دارد که می توانید هنگام طراحی دوره خود رعایت کنید:

  • همیشه چندین مثال بزنید زیرا گروه یادگیرندگان ثبت نام شده شما می توانند سوابق، علایق و ترجیحات متفاوتی داشته باشند. یادگیرندگان باید بتوانند مثال‌ها را در موقعیت‌های واقعی زندگی خود به هم مرتبط کرده و به کار ببرند.

 

  • تئوری را با عمل پیوند دهید. اگر یادگیری به درک نظری آن محدود شود، کند و کم می شود. هر چه بیشتر تئوری را در موقعیت‌ های واقعی تمرین کنید و به کار ببرید، بیشتر یاد می‌گیرید. شما می توانید با دادن تکالیف یا پروژه های عملی به یادگیرندگان خود، به این مهم دست یابید.

۳.  دوره های مبتنی بر جامعه ایجاد کنید

هر اصل طراحی آموزشی که به یادگیرندگان شما در درک بهتر محتوای دوره کمک می کند، در نتیجه می تواند به شما در دستیابی به اهداف تعیین شده نیز کمک کند. ایجاد جامعه ای از یادگیرندگان بر روی پلت فرم یادگیری الکترونیکی شما، تاثیر مثبتی بر دوره های آنلاین شما دارد. ایجاد یک دوره آموزشی مبتنی بر جامعه با رعایت نکات زیر بسیار ساده است:

  • موضوعات بحث برانگیز را در پلت فرم یادگیری الکترونیکی خود تشویق کنید.

فراگیران می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و بازخورد خود را در مورد دوره های ثبت نام شده خود و مربیان به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، بازخوردهای دست اولی از یادگیرندگان خود دریافت خواهید کرد که می توانید آنها را پردازش کنید تا در دوره های خود پیشرفت کنید.

  • کار گروهی را در بین یادگیرندگان خود ترویج دهید.

کار به صورت گروهی با همتایان خود، یک تجربه یادگیری است. دیر یا زود همه باید در محیطی کار کنند که در آن کار جمعی مطالبه می شود. هدف شما باید ارائه تمرین و قرار گرفتن در معرض مناسب برای هر یادگیرنده برای همکاری و کار با یکدیگر در تکالیف و پروژه ها باشد.

۴.   فراگیران را تشویق کنید تا محتوای اصلی تولید کنند

آیا فکر نمی کنید زمانی که آزادی خلاقیت به ما داده می شود و اجازه می دهیم خارج از چارچوب فکر کنیم، در بهترین حالت خود هستیم؟ خوب، این اصل طراحی آموزشی را امتحان کنید و یادیگرندگان خود را تشویق کنید تا احتمالات و سناریوهای مختلف را بررسی کنند. برای رسیدن به چنین محیطی به نکات زیر توجه کنید:

  • تکالیفی را تعیین کنید که به نظرات فراگیران کمک کند. فراگیران را در تکالیف و آزمون هایی که یادگیرندگان را به انتخاب های متعدد محدود می کند، محدود نکنید. به آنها اجازه دهید راه حل خود را برای یک مشکل از طریق ارائه ها و گزارش ها به اشتراک بگذارند. بحث سازنده را در بین فراگیران ترویج دهید.
  • فرصت هایی را برای فراگیران فراهم کنید تا آنها را در خارج از کلاس به کار گیرند. فراگیران خود را با سازمان‌ها مرتبط کنید و آنها را در پروژه‌ها مشارکت دهید تا به آنها کمک کنید تا تجربه‌ای در زمان واقعی کسب کنند.

۵.  یک مکانیسم ارزیابی دقیق ایجاد کنید

مکانیزمی برای ارزیابی طراحی کنید که تضمین کند فراگیران شما، بیشترین بهره را از دوره شما داشته اند. بیایید به اصل اول برگردیم و اهدافی را که تعیین کرده ایم، مرور کنیم. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک مکانیسم موفق از آنها استفاده کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که ارزیابی های شما طولانی و زمان بر نیست. هر چه زمان بیشتری را به یک تکلیف اختصاص دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که یادگیرندگان شما در حفظ و یادآوری درس قبلی مشکل پیدا کنند.
  • از یک حلقه بازخورد دو طرفه، اطمینان حاصل کنید که به شما و همچنین یادگیرندگان شما در درک زمینه های مورد توجه کمک می کند. بازخورد گسترده به شما کمک می کند محتوای دوره را بهبود ببخشید و یادگیرندگان را قادر می سازد تا روی نقاط ضعف خود کار کنند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *