مدل 8 جعبه‌ای

مدل های منابع انسانی: مدل ۸ جعبه‌ای

مدل ۸ جعبه که توسط پل بوسلی طراحی شده است، هشت عامل خارجی و داخلی که بر کارایی شیوه‌های منابع انسانی تاثیر دارند را نشان می‌دهد. زمینه بازار عمومی خارجی، زمینه بازار جمعیت خارجی، زمینه نهادی عمومی خارجی و زمینه نهادی جمعیت خارجی از جمله عوامل خارجی هستند که بر نحوه انجام امور مربوط به منابع انسانی تأثیر می‌گذارند.

مدل 8 جعبه‌ای
به عنوان مثال، اگر کمبود مهارت‌های خاصی در بازار وجود داشته باشد، رویکرد به منابع و استخدام طبق این مدل نسبت به زمانی که نیروی کار با مهارت در بازار وجود دارد، متفاوت خواهد بود. در این حالت، زمینه سازمانی نیز تغییر می‌کند: قوانین بر نحوه کار ما در منابع انسانی تأثیر می‌گذارد، در حالی که اتحادیه‌های کارگری و شوراهای کاری اموری که می‌توانیم انجام دهیم را محدود می‌کنند. همانطور که در شکل نیز مشاهده می‌کنید، پیکربندی اولین عامل از ۴ عوامل داخلی در مدل ۸ جعبه است. تاریخچه، فرهنگ و فناوری مورد استفاده توسط سازمان، همه بر نحوه ارتباط سرمایه‌های انسانی، آنچه که به دنبال به دست آوردن آن هستند و میزان تاثیرگذاری سیاست‌های منابع انسانی تأثیر دارند. همه این عوامل نیز بر استراتژی منابع انسانی تأثیرگذار هستند.

استراتژی منابع انسانی به ۵ بخش تقسیم می‌شود:

  1. کارکردهای منابع انسانی مدنظر: قصد و نیت سازمان از استخدام، آموزش و سایر کارکردها مهم است، اما این مدل نشان می‌دهد که این موارد فقط نقطه شروع هستند.
  2. شیوه‌های حقیقی منابع انسانی: قصد و نیت‌ها می‌توانند کاملا خوب و درست باشد، اما اجرای آن‌ها مستلزم همکاری بین واحد منابع انسانی و مدیر است. وقتی یک مدیر تصمیم می‌گیرد کارها را به شکل متفاوتی انجام دهد، شاید قصد و نیت خوبی داشته باشد، اما شیوه‌های واقعی ممکن است کاملاً متفاوت باشند.
  3. شیوه‌های درک شده منابع انسانی: واحد منابع انسانی و مدیران سازمان می‌توانند هر کاری را انجام دهند، اما اگر فعالیت‌های آن‌ها به شکل متفاوت‌تری توسط کارکنان درک شود، تصور ایجاد شده منعکس‌کننده کارکردهای واقعی سرمایه های انسانی نخواهد بود.
  4. خروجی‌های منابع انسانی: شیوه‌های منابع انسانی که مورد درک واقع می‌شوند، منجر به خروجی‌های منابع انسانی می‌شوند. در شکل مدل علیت منابع انسانی به این موارد اشاره شده است.
  5. اهداف حیاتی منابع انسانی: خروجی‌های منابع انسانی منجر به اهداف حیاتی منابع انسانی می‌شود (صرفه‌جویی در هزینه، انعطاف‌پذیری، مشروعیت و غیره)، که به نوبه خود منجر به اهداف نهایی کسب‌وکار (مانند سود، سهم بازار، و ارزش بازار) می‌شود که همه اینها به بقای سازمان و سایر عواملی که باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود، کمک می‌کند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *