شش سیگما چیست؟

شش سیگما

سیگما یکی از حروف الفبای یونانی و در علم آمار از شاخصهای مهم پراکندگی به نام انحراف معیار و در واقع مقیاسی برای سنجش انحراف است ؛ سیگما بیانگر آن است که یک فرآیند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است ، لذا در واقع استعاره‌ ایست برای دقت فوق‌العاده در کاهش هزینه‌های کیفیت . استعاره‌ ای که اهمیت محاسبات دقیق در فرآیند تولید و ارایه خدمات را مورد تاکید قرار می دهد . شش‌ سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارایه خدمات که خطای فرآیندهای کاری به میزان ۳٫۴ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد ؛ این در حالیست که سطح کیفی سه‌ سیگما که طی دهه‌های گذشته مورد قبول بود ، اکنون به دلایل مختلف از جمله افزایش پیچیدگی و حساسیت تکنولوژی و نیز بالا رفتن انتظارات مشتریان ، سطحی قابل قبول به شمار نمی آید. شش‌ سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است ؛ استراتژی تحولی شش‌ سیگما ، سیستمی ‌است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی ، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را می دهد . احراز کیفیت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولید شده و مونتاژ شده نیازمند چارچوبی است که به قابلیتهای سازمان در زمینه‌های مدیریت ، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی ، یکپارچگی ببخشد ؛ برای استفاده از اطلاعات ، وجود یک سری ابزارهای آماری که بتوان بوسیله آنها عملکرد فرآیندها و تولیدات را بهینه نمود ، بسیار ضروری است . در دنیای رقابتی امروز ، کیفیت خوب یک ویژگی تجملاتی نیست بلکه از دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک نیاز بنیادی است . 

 مفهوم شش سیگما به اختصار :

  • هوشمندانه کار کردن نه فقط سخت کار کردن
  • بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها
  • ابزاری برای کاهش نوسانات (تغییرات)
  • روشی براساس فرآیند حل مسئله
  •  چشم اندازی برای محصولات و خدمات عالی
  • ارج نهادن به مشتریان (گیرندگان خدمت)
  • مقیاسی برای مقایسه سازمان های جهان شمول
  • هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان
  • هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان

اهداف شش سیگما :

  • کاهش نوسانات و تغییرات
  • تقویت بنیه رقابتی سازمان
  • روشی سیستماتیک جهت حل مسائل
  • کاهش ایرادات
  • افزایش رضایت مشتری (گیرندگان خدمت)
  • بهبود کیفیت
  • کاهش سیکل زمانی ( تحویل به موقع )
  • کاهش هزینه ها
  • اهداف ملموس در شش سیگما
  • بهبود بازدهی فرآیند

ویژگی های شش سیگما :

  •  دربردارنده تکنیک ها، رویکردها و مهارت های متعددی است که همگی برای رشد و موفقیت سازمان ضروری اند و تنها به مجموعه ای از تکنیک های آماری تعریف نمی شود.
  • پیاده سازی شش سیگما به بخش خاصی از سازمان یا حتی سازمان بخصوصی محدود نمی شود، بنابراین روش پیاده سازی آن نیز انعطاف پذیر است و در یک چارچوب مشخص برای همه سطوح قرار نمی گیرد.
  • مسائل مربوط به منابع انسانی سازمان نظیر خلاقیت، همکاری و کار گروهی، ارتباطات و مسائل انگیزشی، بیش از توجه کور به مسائل تکنیکی و آماری مورد نظر شش سیگماست.
  • مراجعه به تجربیات پیاده سازی شش سیگما در سازمان های مختلف دنیا، بیانگر موفقیت آن است
  • بر خلاف رویه های از پایین به بالا، شش سیگما رویکردی از بالا به پایین است که با علاقه و پیگیری مستمر مدیریت عالی در شرکت مطرح می شود.
  • در هر دو سطوح برنامه ها و پروژه های شش سیگما به طور معمول، مسئولیت برعهده مدیران ارشد و کارشناسان حرفه ای است .
  • روش سیستمی و نظام مند است.
  • رویکردی مبتنی بر داده ها و اطلاعات است و در نتیجه در انجام مراحل خود، به ابزارهای آماری و طراحی آزمایش ها، بسیار وابسته است

توصیف ساده با یک مثال :

فرض کنید در یک شرکت تولیدی که قطعات خاص را برای پراید تولید می‌کند، شش سیگما قرار است اجرا شود.

مرحله اول- مشخص می‌کنیم که قرار است روی چه قسمتی کار کنیم یعنی قرار است خطای کدام قسمت را کاهش بدهیم، فرض کنید تعداد قطعات محصول شماره ۲ انتخاب شد(چگونگی انتخاب مساله مهمی است).

مرحله دوم- با استفاده از علم آمار و بر اساس یک سری اصول و استاندارهایی که دارد وضعیت کنونی تولید از نظر تعداد قطعات معیوب در یک میلیون قطعه تولیدی را اندازه می‌گیرد و یک امتیازی به وضعیت کنونی تولید می‌دهد. در اصل بر اساس استانداردی که خودش دارد می‌گوید شما در این سطح از کیفیت تولید قرار می‌گیرید.

مرحله سوم- تحلیل می‌کند که مشکل از کجاست. یعنی علت اینکه این تعداد از قطعات معیوب تولید شدند چه بوده است.

مرحله چهارم- راهکار بهبود ارائه می‌دهد یعنی پیشنهاد می‌دهد که برای بهبود چکار باید کرد، چه فرآیندی باید اصلاح بشود، چه چیزی باید تعویض بشود و …

مرحله پنجم- بعد از اصلاح در بازه‌های زمانی مشخص دائما وضعیت جدید را کنترل می‌کند و سطح کیفیت تولید را دوباره اندازه‌ گیری می‌کند که ببیند وضعیت چقدر بهتر شده است. کار درست این است که اینکار دائما تکرار بشود یعنی “بهبود مستمر”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید