سیستم‌های یکپارچه مدیریت آموزش، آزمون و یادگیری

خلاصه مفهوم نظام مديريت مشاركتی

نظام مديريت مشاركتی

يكی از نظام های مديريتی پويا كه نقش بسيار مهمی در توسعه سرمایه های انسانی و در نتيجـه در فرآينـد توسـعه كلـی يـک سازمان دارد، نظام مديريت مشاركتی است. اين نظام، نظام همكاری فكری و عملی كاركنان يـک مجموعـه كـاری بـا سـطوح مختلف سازمانی است. در نظام مديريت مشاركتی كليه افراد سازمان درباره روش های حل مسايل و ارتقای بهره وری سازمان، فعالانه انديشيده و حاصل آن را در قالب طرح ها و پيشنهادها به سازمان ارائه می كنند. بدين طريـق يـک نظـام هم فكـری و هم انديشی برای رسيدن به اهداف سازمان به وجود می آيد كه به واسطه آن مديريت سازمان از گنجينه غنی دانـش، تجـارب، طرح ها، انديشه ها و راه حل های ارائه شده توسط كاركنان برخوردار و برای نيل به اهداف سازمانی از آنها بهره می جويد. همچنين در اين نظام برای خلاقيت های كليه اعضای سازمان ارزش شايسته قائل شـده و در تصـميم گيـری هـا از آنهـا استفاده می شود. دستاوردهای حاصل از استقرار نظام مديريت مشاركتی از يک طرف می تواند موجب افـزايش بهـره وری در سازمان شود و از طرف ديگر سبب افزايش انگيزه، افزايش تعلق خاطر كاركنان به سازمان، افـزايش خلاقيـت، افـزايش سـطح دانش و آموزش افراد در قالبی خودجوش و مستمر شود. از نظام پيشنهادها بعنوان ساده ترين، رايج ترين و گسترده ترين ابزار مديريت مشاركتی ياد مي شود.

نظام پيشنهادها، تكنيكی است كه از طريق آن می توان به يافته های ذهنی و انديشه سرمايه هـای انسـانی جهـت حـل مسائل موجود، ايجاد سؤالات جديد و راه حل های بهينه در راستای فرهنگ بهبود مستمر سازمان دست يافت. نظام پيشنهادها يا طرح بسيج انديشه ها، يكی از روش های مؤثر در تغيير شرايط كار و ايجاد زمينه مناسب برای مشاركت كاركنان می باشد. نظام پيشنهادها يا كايزن فردی، نقش استمرار نوآوری و بهبود در سازمان، با هدف نهادينه شدن رهبـری در سازمان و برقراری ارتباط پايين ترين سطح سازمان با بالاترين سطح آن را ايفا ميكند و معمولاً تمام كاركنان سازمان را شـامل می شود.

پس: مديريت مشاركتی عبارتست از به وجود آوردن فضا و نظـامی توسـط مـديريت كـه تمـام كاركنـان و مشتريان و پيمانكاران يک سازمان در روند تصميم سازی، تصميم گيری و حل مسائل و مشكلات سازمان بـا مديريت همكاری و مشاركت نمايند. همان گونه كه از تعريف فوق بر می آيد تأكيد اصلي اين نوع مديريت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان و مشتريان و پيمانكاران است و می خواهد از ايده ها، پيشنهادها، ابتكارات، خلاقيت ها و توان فنـی و تخصصـی آنهـا در حـل مسـايل و مشكلات سازمان استفاده نمايد.

مزاياي مديريت مشاركتی و نظام پيشنهادها:

  1. كاركنان را ترغيب می كند تا از دانش و تجربه خود در زمينه بهره وري در محيط كار استفاده كنند و آن را از قـوه بـه فعل درآورند
  2. موجب رشد و شكوفايی خلاقيت كاركنان و توانايي آنها در پرداختن به مسائل مختلف سازمانی خواهد شد
  3. دانسته های مجموعه مديريت سازمان را در مورد كار و تمايلات كاركنان افزايش می دهد
  4. مديريت به شایستگی های افراد پی می برد و آنهايي را كه از توانايی بالا برخوردارند شناسايی می كند
  5. باعث ايجاد همدلی بين كاركنان و رده های مختلف سرپرستی و مديريت می شود
  6. بهبود كيفيت امور.
  7. سريع تر انجام شدن كارها و فرایند ها
  8. كاهش هزينه ها و صرفه جويی اقتصادی

رابطه نظام پيشنهادها با بهره وری

مدیریت

 

منبع : تدبیر

امتیاز دهی به این مطلب
لینک کوتاه : https://ideaco.ir/?p=2114