پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

آشنایی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

یکی از امن‌ترین راه‌های دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی و عمومی، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است. هدف از ایجاد این درگاه به عنوان پلتفرم ملی یکپارچه، ارائه آسان‌تر خدمات به شهروندان تنها با یک بار احراز هویت می‌باشد تا خدمات مدنظر را دریافت نموده یا به سامانه‌های گوناگون ارائه دهنده خدمات وارد شوند. متولی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران است و از آدرس my.gov.ir در دسترس می باشد.

اهداف سامانه «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»

  • حفظ محرمانگی اطلاعات خصوصی کاربران و بهبود امنیت از طریق احراز هویت‌های جدید مطابق با استانداردهای جهانی
  • ارتقای سیستم خدمات احراز هویت یکپارچه متناسب با تکنولوژی روز دنیا
  • ارتقای رضایت شهروندان به دلیل سهولت دسترسی به خدمات سامانه‌های دولتی و عمومی

ورود به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» امکان دستیابی به چه امکاناتی را فراهم می‌کند؟

این سامانه به تنهایی خدمات‌دهی ندارد و فقط یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی محسوب می‌شود. از این رو خدماتی روی این سامانه به کاربران ارائه می‌گردد که دستگاه‌های دیگر به این سامانه متصل کرده‌اند. از جمله خدمات این سامانه به موارد ذیل می‌توان اشاره نمود:

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

  1. کاربران جهت دریافت خدمات بدون نیاز به احراز هویت مجدد، به طور کاملا امن به درگاه‌های سامانه‌های دولتی و عمومی وارد می‌شوند.
  2. به‌منظور دسترسی سریع‌تر به سامانه‌های پر‌کاربرد در پروفایل کاربری هر شهروند امکان نشان کردن خدمات وجود دارد.
  3. کاربران برای دریافت یا استعلام مستقیم خدمات دولتی و عمومی مدنظر، تنها نیاز به یک کلیک دارند.
  4. دریافت خدمات بر‌اساس اصلی‌ترین دسته‌بندی نیازهای شهروندان از جمله خدمات حوزه سلامت، آموزش، مسکن، امور عمومی و…
  5. «کارپوشه پیام ایران» یک صندوق ورودی یکپارچه جهت دریافت اعلان‌ها و پیام‌های مهم دولتی است.
  6. امکان مشاهده و دسترسی آسان به خدمات پرکاربرد شهروندان سراسر کشور وجود دارد.
  7. برای هر شهروند یک ایمیل ملی در نظر گرفته می‌شود.

کدام سازمان‌ها در «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» خدمات ارائه می‌دهند؟

سازمان تامین اجتماعی، بیمه مرکزی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور سامانه امید، بیمه سلامت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان حج و زیارت، سازمان ملی استاندارد ایران و ثبت اسناد و املاک کشور، برخی از سازمان هایی به شمار می‌آیند که خدمات مرتبط با آن‌ها در سامانه ارائه می‌گردد.

«پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» برای کدام سازمان‌ها مناسب است؟

این سامانه برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد همه‌ی سازمان‌های دولتی به منظور استفاده توسط اقشار مختلف جامعه بستر و زیرساخت واحد کاربردی دارد.

اطلاعات افراد به واسطه یکپارچگی با سازمان های مرجع معتبر و محرز شده می باشد. کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت داده‌شده و هم‌زمان با اطلاعات شناسنامه‌ای فرد در سامانه ثبت‌احوال تطبیق داده‌شده و همچنین کد پستی بروز کاربر نیز از وی استعلام می شود.

با توجه به توضیحات فوق و اعتبارسنجی متمرکز این سامانه، پنجره ملی می تواند برای سایر سامانه های کشور که حتی خصوصی می باشند هم کاربرد داشته باشد.

آیا محصولات ایده از «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» پشتیبانی می کنند؟

از بدو معرفی سامانه پنجره ملی، پیاده سازی فنی سرویس ها در نرم افزارهای ایده جهت احراز هویت کاربران، دریافت اطلاعات هویتی و فردی و یکپارچه سازی سیستمها اجرا شده و سازمانهای متعددی از مشتریان گرانقدر ایده به واسطه بهره برداری از راهکارهای ایده به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند.

در صورت تمایل به بکارگیری این سرویس، کارشناسان ایده آماده پاسخ به سوالات از طریق سامانه تیکتینگ هستند. همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۹۱۱۲۰۰۰ داخلی ۱ تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است گام اول راه اندازی مکاتبه با سازمان فناوری اطلاعات جهت فعالسازی سرویس و دریافت شناسه می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *